ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

«Αρόδο» για μήνες 16 τάνκερ με πετρέλαιο Βενεζουέλας

kathimerini.gr

Εγκλωβισμένα στη θάλασσα βρίσκονται τουλάχιστον 16 τάνκερ που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο της Βενεζουέλας. Ο όγκος πετρελαίου που μεταφέρουν ισοδυναμεί με παραγωγή περίπου δύο μηνών της λατινοαμερικανικής χώρας. Τα διυλιστήρια σε όλο τον κόσμο αρνούνται να παραλάβουν το πετρέλαιο, καθώς φοβούνται πως θα υποστούν κυρώσεις από τις ΗΠΑ, σύμφωνα με πηγές και σχετικά έγγραφα που επικαλείται το Reuters.

Οι πιέσεις

H Ουάσιγκτον σφίγγει τον κλοιό γύρω από τη Βενεζουέλα, προκειμένου να περιορίσει τις εξαγωγές πετρελαίου και να στερήσει από την κυβέρνηση του Νικολάς Μαδούρο τη βασική πηγή των εσόδων της. Οι εξαγωγές πετρελαίου της Βενεζουέλας βρίσκονται στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 70 ετών και έχουν οδηγήσει στην κατάρρευση της οικονομίας. Τον Ιούνιο οι ΗΠΑ έβαλαν σε «μαύρη λίστα» τα πλοία και τους εμπόρους που συνεργάζονται με την κρατική πετρελαϊκή εταιρεία της Βενεζουέλας, PDVSA, και με άλλους πετρελαϊκούς φορείς της χώρας.

Σύμφωνα με το Reuters, τα 16 δεξαμενόπλοια μεταφέρουν 18,1 εκατομμύρια βαρέλια και πλέουν χωρίς συγκεκριμένο προορισμό σε ολόκληρο τον κόσμο. Μάλιστα, ορισμένα από αυτά τα πλοία βρίσκονται στη θάλασσα εδώ και έξι μήνες, προσπαθώντας να βρουν ενδιαφερόμενους αγοραστές. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, τα βαρέλια πρώτα πωλούνται και στη συνέχεια φορτώνονται στα τάνκερ. Διαφορετικά, εάν δεν υπάρχει συγκεκριμένος αγοραστής, πωλούνται συνήθως σε χαμηλότερες τιμές. Κάθε τάνκερ επιβαρύνεται με υψηλούς τόκους υπερημερίας για κάθε ημέρα καθυστέρησης στο ξεφόρτωμα. Το κόστος για τα πλοία που μεταφέρουν πετρέλαιο της Βενεζουέλας είναι τουλάχιστον 30.000 δολάρια ημερησίως, αναφέρει πηγή του κλάδου της ναυτιλίας, την οποία επικαλείται το Reuters.

Ανοικτά της Μαλαισίας

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε το πρακτορείο, μεταξύ των εν λόγω πλοίων βρίσκεται και ένα το οποίο φέρει τη σημαία του Παναμά και διαχειριστής του είναι ελληνική εταιρεία. Το πλοίο έφυγε τον Απρίλιο με προορισμό την Τουρκία, παρότι η PDVSA δεν είχε ανακοινώσει συγκεκριμένο ναυλωτή.

Το πλοίο εισήλθε στη Μεσόγειο, αλλά αναγκάστηκε να γυρίσει πίσω μέσω των στενών του Γιβραλτάρ και να πλεύσει γύρω από τις αφρικανικές ακτές. Εκτός αυτού, έξι από τα πλοία που έχουν αγκυροβολήσει ανοικτά της Μαλαισίας είναι επίσης ελληνικών συμφερόντων. Τα συγκεκριμένα πλοία περιμένουν εδώ και περίπου τέσσερις μήνες, χωρίς να έχουν ξεφορτώσει ακόμα. Σύμφωνα με το Reuters, τα περισσότερα από τα υπόλοιπα τάνκερ είχαν ως τελικό προορισμό τη Μαλαισία, τη Σιγκαπούρη, την Ινδονησία ή το Τόγκο και εξακολουθούν να πλέουν χωρίς συγκεκριμένο ναυλωτή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από λίγες ημέρες ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης, ύστερα από συνάντηση που είχε με τον Αμερικανό πρέσβη στην Ελλάδα Τζέφρεϊ Πάιατ, σχολίασε πως η ένωση είναι προσηλωμένη στην τήρηση των περιοριστικών μέτρων των ΗΠΑ και θα συνεχίσει να συνιστά στα μέλη της να απόσχουν από επιχειρηματικές δραστηριότητες με τη Βενεζουέλα, έως ότου υπάρξει αλλαγή των συνθηκών.