ΤΙΜΕΣ ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΟΥ - ΤΙΜΕΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ -ΤΙΜΕΣ ΑΡΓΟΥ

Πέφτει κάτω από 1,50 ευρώ η μέση τιμή της αμόλυβδης εν μέσω μείωσης της ζήτησης

energypress.gr

Ρίχνουν αυτήν την εβδομάδα τις τιμές της αμόλυβδης βενζίνης κατά περίπου 6 λεπτά το λίτρο διυλιστήρια και εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, με αποτέλεσμα κατά μέσο όρο να διαμορφώνεται μέχρι την Παρασκευή στα επίπεδα του 1,50 ευρώ το λίτρο.

Αυτό αναφέρουν στελέχη των δύο προαναφερόμενων κλάδων, φανερώνοντας όμως με δηλώσεις τους στο Euro2day.gr, και την ανησυχία τους για την πορεία της ζήτησης εξαιτίας της αύξησης των κρουσμάτων του κορονοϊού.

Ειδικότερα και όπως δηλώνει στο Euro2day.gr, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας Γιάννης Αληγιζάκης «οι τιμές των ελληνικών διυλιστηρίων αναμένεται να υποχωρήσουν μέχρι την Παρασκευή κατά περίπου 8% ή γύρω στα έξι λεπτά το λίτρο. Ήδη χθες εταιρίες εμπορίας μετακύλισαν στα πρατήρια μειώσεις της τάξης των 2 λεπτών το λίτρο στη βενζίνη». Ο ίδιος συμπληρώνει ότι «η βενζίνη έχει ήδη μειωθεί κατά 8% από τις 7 Ιανουαρίου, όταν άρχιζε να εξαπλώνεται για τα καλά ο κορονοϊός, έως και την περασμένη Πέμπτη 5 Μαρτίου».

Αλλά και κύκλοι των ελληνικών διυλιστηρίων μιλώντας στο Euro2day.gr σημειώνουν πως «οι τιμές Platts για την Ανατολική Μεσόγειο έπεσαν στα 375 δολάρια από 490 δολάρια τον τόνο που ήταν την περασμένη Πέμπτη, λόγω της σύγκρουσης ανάμεσα στη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία». Ωστόσο προσθέτουν ότι χθες το Μπρεντ μετά τη βουτιά της περασμένης Δευτέρας χθες ανέβηκε κατά 8%. Κάτι που ενδεχομένως να φρενάρει μελλοντικά το ρυθμό των μειώσεων. Τα διυλιστήρια επίσης έριξαν τις τιμές της αμόλυβδης 95 οκτανίων από τα 394,4 ευρώ στις 5 Μαρτίου στα 366,8 ευρώ ανά κυβικό.

Σημειώνεται, ότι με βάση τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης κι Επενδύσεων (Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων) στις 9 Μαρτίου η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης βενζίνης ήταν στα 1,562 ευρώ το λίτρο.

Οι ζημιές και τα κέρδη

Τα ελληνικά διυλιστήρια, με τη διαμορφωθείσα κατάσταση της ραγδαίας αποκλιμάκωσης των διεθνών τιμών κάνουν έναν θετικό απολογισμό. Όπως εξηγούν στελέχη τους, η πτώση των τιμών και η υπερεπάρκεια πρώτων υλών χαμηλώνει τα κόστη προμήθειας αλλά και τις μεγάλες ανάγκες σε κεφάλαια κίνησης για την αγορά ποσοτήτων αργού.

Από την άλλη μεριά, συνεχίζουν οι ίδιοι παράγοντες, καταγράφονται ζημιές στα αποθέματα, τα οποία είχαν αγοραστεί σε υψηλότερα επίπεδα. Αυτές όμως ισορροπούνται από τα προαναφερόμενα οφέλη.

Η ανησυχία

Αυτό όμως που ανησυχεί τα διυλιστήρια και τις εταιρίες εμπορίας είναι οι απρόβλεπτες εξελίξεις τόσο με τον κορονοϊό όσο και με την έκβαση του εμπορικού πολέμου Σαουδικής Αραβίας – Ρωσίας.

Σύμφωνα με παράγοντες των διυλιστηρίων, οι επιπτώσεις από τον ιό αφορούν τη ζήτηση. Ήδη όλο και περισσότερες αεροπορικές ακυρώνουν πτήσεις, με τα αποτελέσματα αυτής της εξέλιξης να φαίνονται στο τέλος του μήνα.

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ λέει στο Euro2day.gr ότι «από το Σαββατοκύριακο έχει μειωθεί η ζήτηση καυσίμων κίνησης καθώς οι πολίτες περιορίζουν τις μετακινήσεις τους προστατεύοντας με αυτόν τον τρόπο το ενδεχόμενο να τους μεταδοθεί ο κορονοϊός». Ο κ. Αληγιζάκης δεν κρύβει την ανησυχία του για το ενδεχόμενο να ενταθεί η πτώση της ζήτησης και τον Μάιο οπότε και η αγορά των πετρελαιοειδών θα χάσει την τουριστική σεζόν με τις μεγάλες μετακινήσεις.

Τέλος τα διυλιστήρια θυμίζουν την τελευταία εκτίμηση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας για πτώση, φέτος, της κατανάλωσης πετρελαιοειδών κάτι που αν επιβεβαιωθεί θα συμβεί για πρώτη φορά από το 2009.

(του Χρήστου Κολώνα, euro2day.gr)