ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

ΕΛΠΕ: Την επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης – Σκοπίων βάζει στο τραπέζι η νέα κυβέρνηση της Β. Μακεδονίας

Κωνσταντίνος Φιλίππου energypress.gr

Δύο εξελίξεις, οι ενεργειακές επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία και ο σχηματισμός της νέας κυβέρνησης στη Β. Μακεδονία, φέρνουν στην επιφάνεια το θέμα της επαναλειτουργίας του αγωγού μεταφοράς πετρελαίου από το διυλιστήριο των ΕΛ.ΠΕ στη Θεσσαλονίκη μέχρι τις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ στα Σκόπια.

Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, το νέο κυβερνητικό σχήμα της γειτονικής χώρας φέρεται να έκρουσε την πόρτα… των Ελληνικών Πετρελαίων ζητώντας την επανεκκίνηση των συζητήσεων για τον αγωγό. Πηγές θέλουν, μετά τις επιπτώσεις που έχουν προκληθεί στα ζητήματα της ενεργειακής επάρκειας της Ευρώπης από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η Β. Μακεδονία να αναζητά εναλλακτικές πηγές προμήθειας πετρελαιοειδών προϊόντων.

Οι δύο πλευρές, λένε οι πληροφορίες, φέρονται διατεθειμένες να κάτσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων προκειμένου να επιλυθούν οι όποιες εκκρεμότητες και κυρίως σε ό,τι αφορά τα ποσά αποζημίωσης που διεκδικούν κατόπιν δικαστικών αποφάσεων τα ΕΛ.ΠΕ για τη μη παραλαβή ποσοτήτων πετρελαίου από τη Β. Μακεδονία, στο πλαίσιο παλιότερων συμβατικών υποχρεώσεων.

Σχετική κινητικότητα για το θέμα είχε εκδηλωθεί και πέρυσι την Άνοιξη στη διάρκεια επίσκεψης του τότε πρωθυπουργού της χώρας Ζόραν Ζάεφ στην Ελλάδα και της συνάντησης του με τον Κυριάκο Μητσοτάκη.

Ωστόσο, οι πολιτικές εξελίξεις στη γειτονική χώρα πάγωσαν τις όποιες προσπάθειες για την εξεύρεση λύσης που θα έθετε εκ νέου σε λειτουργία των πετρελαιαγωγό.

Το ιστορικό

Να σημειωθεί ότι η «Ελληνικά Πετρέλαια» διεκδικεί αποζημίωση 32 εκ. δολ. για αθέτηση από την πλευρά του γειτονικού κράτους των συμβατικών του υποχρεώσεων σε προμήθεια συγκεκριμένων ελάχιστων ποσοτήτων κατά την περίοδο 2008 – 2011. Τα ΕΛ.ΠΕ επίσης έχουν κερδίσει και μία απόφαση του διεθνούς διαιτητικού δικαστηρίου του Παρισιού για αποζημίωση 52 εκ. δολ. πάλι για τον ίδιο λόγο. Η απόφαση εκδόθηκε το 2007 και η προσφυγή έγινε το 2004.

Τα ΕΛ.ΠΕ, στο πλαίσιο των προσπαθειών πριν από περίπου ένα χρόνο για την εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης με την κυβέρνηση των Σκοπίων είχαν εκδηλώσει και την επενδυτική διάθεση του ομίλου στη γειτονική χώρα. Οι επενδύσεις αφορούσαν σε έργα ΑΠΕ αλλά και στη μετατροπή των εγκαταστάσεων της ΟΚΤΑ σε διαμετακομιστικό κέντρο (hub) πετρελαιοειδών προϊόντων προς τα δυτικά Βαλκάνια.

Τα ΕΛ.ΠΕ ως γνωστόν έχουν παρουσία σε Σερβία και Μαυροβούνιο, ενώ στοχευμένες για τη διάθεση έτοιμων πετρελαϊκών προϊόντων είναι και οι αγορές της Αλβανίας και του Κοσσόβου.

Η ελληνική εταιρία, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ολοκληρώσει όλες τις απαραίτητες και αναγκαίες τεχνικές εργασίας για την επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού. Η μεταφορά ποσοτήτων μέσα από αυτόν θα μείωνε δραστικά τα κόστη που επωμίζεται για τη μεταφορά με βυτιοφόρα οχήματα αλλά και από περιπτώσεις λαθρεμπορίας.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι ο πετρελαιαγωγός έπαυσε να λειτουργεί το 2013 όταν τα ΕΛ.ΠΕ έκριναν ως ασύμφορη τη δραστηριότητα της διύλισης των ΟΚΤΑ. Ο αγωγός μήκους 213 χλμ έχει ικανότητα μεταφοράς 350.000 μετρικών τόνων πετρελαίου και πριν το 2013 διακινούσε αργό πετρέλαιο από τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης μέχρι τη μονάδα των ΟΚΤΑ στα Σκόπια.