Αγορά καυσίμων: Βουτιά 30% στις πωλήσεις τον Ιανουάριο, δυσοίωνες οι εκτιμήσεις για Φεβρουάριο

Γιώργος Φιντικάκης energypress.gr

Σε δρόμο με ισχυρό αρνητικό πρόσημο στις πωλήσεις εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να κινείται η αγορά των καυσίμων και τους επόμενους μήνες, καθώς συγκράτηση της πανδημίας δεν διαφαίνεται πριν το τέλος της άνοιξης, άρα όλα δείχνουν ότι τα συνεχή «άνοιξε-κλείσε» θα μας συνοδεύουν για καιρό.

Ο Ιανουάριος έκλεισε σύμφωνα με τις πληροφορίες του Energypress με βουτιά 30% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι για το σύνολο της αγοράς, ενώ οι εκτιμήσεις μιλούν για ανάλογη εικόνα και τον Φεβρουάριο.

Τον μήνα που έφυγε, οι αιτίες για την μεγάλη υποχώρηση των πωλήσεων βρίσκονται στην απαγόρευση κυκλοφορίας μετά τις 9 το βράδυ, καθώς επίσης στην απαγόρευση κυκλοφορίας από νομό σε νομό, μέτρο που επηρέασε καταλυτικά τις μεταφορές με φορτηγά, δηλαδή τις πωλήσεις του ντίζελ κίνησης. Τον μήνα που ξεκινά, οι αιτίες που δικαιολογούν τις δυσοίωνες προβλέψεις στηρίζονται στις εκτιμήσεις των επιδημιολόγων ότι μας περιμένουν δύσκολες εβδομάδες, προβλέψεις που με την σειρά τους συντηρούν στο τραπέζι σενάρια διατήρησης των υφιστάμενων μέτρων ή επιβολής νέων.

Αναλυτικά στοιχεία για το πως κινήθηκε τον Ιανουάριο η αγορά στους επιμέρους τομείς (βενζίνες, πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης), δεν είναι ακόμη διαθέσιμα. Εικόνα υπάρχει μόνο για τις δύο πρώτες εβδομάδες του μήνα, οι οποίες δεν είναι και τόσο ενδεικτικές. Μεταξύ λοιπόν 4 και 11 Ιανουαρίου, οι βενζίνες ήταν κάτω 35% σε σχέση με την ίδια εβδομάδα πέρυσι και το πετρέλαιο κίνησης 50%. Στο διάστημα 11-18 Ιανουαρίου, η μείωση είχε κάπως περιοριστεί και κυμάνθηκε στο -26% για τις βενζίνες και στο -35% για το πετρέλαιο κίνησης. Η γενική εικόνα είναι ότι το ντίζελ υπέφερε περισσότερο ανάμεσα στα καύσιμα κίνησης, (καθοριστικό το πλήγμα της απαγόρευσης κυκλοφορίας από νομό σε νομό), ενώ όσον αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης, λόγω καλού καιρού και αποθεματοποίησης, κινήθηκε και αυτό πτωτικά.

Τα αχαρτογράφητα νερά στα οποία κινείται η αγορά προκαλούν πολλαπλές επιπτώσεις. Τα επιτελεία των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών έχουν «παγώσει» το λανσάρισμα νέων προϊόντων, αφού σε μια τέτοια αγορά, με τόσο υποτονική κίνηση, κάτι τέτοιο τώρα δεν θα είχε κανένα νόημα. Διοικήσεις και τμήματα μάρκετινγκ αναμένουν πρώτα να βελτιωθούν οι συνθήκες και τα νούμερα των πωλήσεων και μετά να «ξετυλίξουν» τις νέες τους διαφημιστικές καμπάνιες, κάτι που όμως μπορεί να κρατήσει καιρό.

Το πρόβλημα φυσικά δεν είναι ελληνικό. Σε όλη την Ευρώπη, η πανδημία πλήττει σκληρά τον κλάδο της εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων, ενώ οι αναλυτές δεν προβλέπουν σημαντική αύξηση της κατανάλωσης μέσα στο πρώτο τρίμηνο. Η αγορά καυσίμων, όπως άλλωστε κάθε κλάδος της οικονομίας, ευελπιστεί ότι θα καταστεί δυνατή η επιστροφή σε κανονικούς ρυθμούς εμβολιασμών.

Η αλήθεια είναι όμως ότι με βάση τις τελευταίες εκτιμήσεις, είναι πιθανό τον Μάιο να έχει εμβολιαστεί ένα 25%-30% του συνολικού πληθυσμού. Στην πράξη δηλαδή μόνο οι άνω των 70 ετών, οι ευάλωτες ομάδες και οι εργαζόμενοι σε κάποια επαγγέλματα αιχμής που έρχονται σε επαφή με πολύ κόσμο. Τούτο σημαίνει ότι οι δυσοίωνες εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς ότι ο Φεβρουάριος μπορεί να κινηθεί όπως ο Ιανουάριος (-30%), μπορεί να αφορούν και τον Μάρτιο και γενικότερα τους επόμενους μήνες, αφού τίποτα δεν δείχνει ότι τουλάχιστον ως το τέλος της άνοιξης, η οικονομία θα πάψει να βρίσκεται σε κατάσταση διαρκούς επιφυλακής. Το τι πλήγμα θα επιφέρει όλο αυτό σε πρατήρια καυσίμων και εταιρείες, που είχαν «γλιτώσει» τα χειρότερα στην πρώτη φάση της κρίσης, θα φανεί όταν αρχίσει να ελαττώνεται η δυναμική των πακέτων κρατικής στήριξης. Παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις από το οικονομικό επιτελείο, οι δυνατότητες του προϋπολογισμού για την στήριξη της οικονομίας εξαντλούνται.