“Βουτιά” στην Αγορά Καυσίμων το 2020

Δευ, 8 Φεβρουαρίου 2021 – 08:17 Της Μάχης Τράτσα energia.gr

Οι παρενέργειες της COVID-19 έπληξαν για άλλη μια φορά την αγορά καυσίμων. Το δεύτερο κύμα της πανδημίας οδήγησε σε …ακατάσχετη αιμορραγία τις εταιρείες του χώρου. Συνολικά το 2020, η κατανάλωση βενζίνης βυθίστηκε κατά 16,7% και του πετρελαίου κίνησης κατά 10%, σε σύγκριση με το 2019. Τα αίτια εντοπίζονται κυρίως στα περιοριστικά μέτρα κυκλοφορίας της περιόδου Μαρτίου-Μαΐου, αλλά και στην περιορισμένη τουριστική κίνηση. Διαφορετική είναι η εικόνα στο πετρέλαιο θέρμανσης, καθώς συνολικά για το 2020 έκλεισε με άνοδο 15,3% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Ειδικά για τον μήνα Δεκέμβριο 2020, η πτώση στις βενζίνες – λόγω των lockdown και της απαγόρευσης των μετακινήσεων, κυρίως από νομό σε νομό – έφτασε στο 33,8%. Ωστόσο, τον ίδιο μήνα καταγράφηκε μείωση κατά 38,7% και στο πετρέλαιο θέρμανσης, εξαιτίας του ήπιου χειμώνα αλλά και των αποθεματικών που είχαν εξασφαλίσει οι καταναλωτές μήνες πριν. Πτωτικά κινήθηκε η αγορά στα καύσιμα και τον φετινό Ιανουάριο, με τις πωλήσεις πετρελαίου κίνησης να περιορίζονται κατά 37% και της βενζίνης κατά 31%, ενώ η ίδια τάση φαίνεται ότι διατηρείται και τον Φεβρουάριο που διανύουμε.

Η δραματική εικόνα του κλάδου αποτυπώνεται και στα στοιχεία του Ινστιτούτου Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ. Αναλύοντας τις εμπορευματικές συναλλαγές της χώρας μας για το σύνολο του έτους 2020 και συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, παρατηρείται ότι οι εξαγωγές παρουσιάζονται μειωμένες κατά 3.161,6 εκατ. ευρώ, δηλαδή 9,3%, ανερχόμενες στο ποσό των 30.705,3 εκατ. ευρώ το 2020 έναντι 33.866,9 εκατ. ευρώ το 2019. Η εικόνα των εξαγωγών, χωρίς τα πετρελαιοειδή, είναι σαφώς καλύτερη καθώς αυτές αυξήθηκαν κατά 12,9%, δηλαδή 255,1 εκατ. ευρώ ανερχόμενες στο ποσό των 2.233,8 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, οι εξαγωγές πετρελαιοειδών ήταν, σε αξία, το 2020 στα 6.715,2 εκατ. ευρώ έναντι 10.673,5 εκατ. ευρώ το 2019, δηλαδή μειωμένες κατά 3.958,3 εκατ. ευρώ, ήτοι 37,1%.

Και οι προβλέψεις για την αγορά καυσίμων δεν είναι ιδιαιτέρως αισιόδοξες, όσο δεν επιταχύνεται ο ρυθμός εμβολιασμού του πληθυσμού και όσο ο SARS-COV-2 και οι επικίνδυνες μεταλλάξεις του εξακολουθούν να «κυκλοφορούν». Τα νέα περιοριστικά μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση την περασμένη Παρασκευή – και ειδικά στην Αττική όπου καταγράφεται και η μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμων – προοιωνίζουν για την αγορά ένα δύσκολο πρώτο τρίμηνο του 2021, το οποίο σύμφωνα με τις προβλέψεις μπορεί να «κλείσει» με μια νέα βουτιά έως και 37%. Και όπως εκτιμούν στελέχη της αγοράς, δεν ελπίζουν σε μια ανάκαμψη πριν το ερχόμενο καλοκαίρι.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο κλάδος ζητά στήριξη από την κυβέρνηση ώστε να μην εμφανιστούν λουκέτα στην αγορά, ειδικά σε μικρότερες εταιρείες. Σε αυτό το κλίμα άλλωστε πραγματοποιήθηκε και η εξαγορά τον περασμένο Δεκέμβριο του δικτύου της Silk Oil από την κυπριακή Petrolina.

Βεβαίως το φαινόμενο δεν είναι μόνον ελληνικό. Η κατανάλωση καυσίμων σε ολόκληρη την Ευρώπη, αλλά και παγκοσμίως, έχει συρρικνωθεί λόγω των lockdown με τους διεθνείς αναλυτές να μην προβλέπουν ανάκαμψη πριν τα τέλη Μαρτίου.  Μάλιστα, ο  Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας αναθεώρησε, επί τω χείρω, τις προβλέψεις του για τη ζήτηση, κατά 0,6 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα και κατά περίπου 0,3 εκατ. βαρέλια ανά  ημέρα για το πρώτο τρίμηνο του 2021.

 Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με την  Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας (US Energy Information Administration ) η προσφορά και ζήτηση πετρελαίου, παγκοσμίως, θα έχουν ανοδικές τάσεις κατά τη διάρκεια των ετών 2021 και 2022. Μάλιστα, προβλέπεται ότι η ζήτηση θα επανέλθει στα προ πανδημίας επίπεδα κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2022. Πάντως, η EIA εκτιμά ότι τα παγκόσμια αποθέματα θα εξακολουθήσουν να μειώνονται για το μεγαλύτερο διάστημα της επόμενης διετίας, ενώ προβλέπει ότι οι τιμές του brent θα κινηθούν κατά μέσο όρο στα 53 δολάρια/βαρέλι.