ΕΛ.ΠΕ: Επενδύσεις σε ΑΠΕ και για hub πετρελαιοειδών στη Β. Μακεδονία – Δρομολογείται λύση για την επαναλειτουργία του αγωγού Θεσσαλονίκης – ΟΚΤΑ

29 09 2020 | 07:38 Κωνσταντίνος Φιλίππου energypress.gr

Με στόχο την επίτευξη εξωδικαστικής λύσης έως το τέλος του χρόνου κυβέρνηση, ΕΛ.ΠΕ και Β. Μακεδονία ξεκινούν νέες συζητήσεις για την επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού διυλιστηρίων Θεσσαλονίκης – εγκαταστάσεων ΟΚΤΑ.

Οι εξελίξεις έτρεξαν σε χθεσινή σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στη συμπρωτεύουσα στο περιθώριο της επίσκεψης του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών Μάικ Πομπέο. Στο τραπέζι υπό τον υπουργό ΠΕΝ Κωστή Χατζηδάκη έκατσαν οι δύο αντιπρόεδροι της κυβέρνησης της Β. Μακεδονίας Liupko Nikolovski και Fatmit Bitikji και ο υπουργός Οικονομικών Kreshnik Betekshi. Συμμετείχαν επίσης από την αμερικανική πλευρά ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, αρμόδιος για θέματα ενέργειας, Francis Fannon και η πρέσβης των ΗΠΑ στη Βόρεια Μακεδονία Kate Marie Byrnes. Την ελληνική αντιπροσωπεία συμπλήρωναν ο  υφυπουργός Εξωτερικών, αρμόδιος για την οικονομική διπλωματία, Κώστας Φραγκογιάννης, η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αλεξάνδρα Σδούκου αλλά και ο πρόεδρος των ΕΛ.ΠΕ Γιάννης Παπαθανασίου και ο διευθύνων σύμβουλος Ανδρέας Σιάμισιης.

Έγκυρες πηγές με γνώση των όσων συζητήθηκαν στην προαναφερόμενη συνάντηση, αναφέρουν ότι ΕΛ.ΠΕ και Β. Μακεδονία έδειξαν διάθεση για την επίτευξη μίας λύσης μακριά από τις δικαστικές διενέξεις. Στο σημείο αυτό να θυμίσουμε ότι ο πετρελαϊκός όμιλος διεκδικεί αποζημίωση 32 εκ. δολ. για αθέτηση από την πλευρά του γειτονικού κράτους των συμβατικών του υποχρεώσεων σε προμήθεια συγκεκριμένων ελάχιστων ποσοτήτων κατά την περίοδο 2008 – 2011. Τα ΕΛ.ΠΕ επίσης έχουν κερδίσει και μία απόφαση του διεθνούς διαιτητικού δικαστηρίου του Παρισιού για αποζημίωση 52 εκ. δολ. πάλι για τον ίδιο λόγο. Η απόφαση εκδόθηκε το 2007 και η προσφυγή έγινε το 2004.

Οι δύο πλευρές, σύμφωνα με πληροφορίες, υπό τις παροτρύνσεις και των ΗΠΑ, συμφώνησαν στη συγκρότηση κοινής επιτροπής που θα εργαστεί έως τα μέσα Οκτωβρίου προκειμένου να εξευρεθεί λύση και τελικά να λειτουργήσει μετά από επτά χρόνια διακοπής ο αγωγός πετρελαίου. Πηγές θέλουν επίσης να έχει τεθεί κι ένα ανώτατο χρονικό όριο για την επαναλειτουργία του αγωγού που είναι το τέλος του 2020.

Επενδύσεις στη Β. Μακεδονία

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα ΕΛ.ΠΕ έκαναν γνωστό στα κυβερνητικά στελέχη της Β. Μακεδονίας κι επενδυτικό τους πλάνο στην γειτονική χώρα. Αυτές είναι σε έργα ΑΠΕ αλλά και στη μετατροπή των εγκαταστάσεων της ΟΚΤΑ σε διαμετακομιστικό κέντρο (hub) πετρελαιοειδών προϊόντων προς τα δυτικά Βαλκάνια.

Τα ΕΛ.ΠΕ ως γνωστόν έχουν παρουσία σε Σερβία και Μαυροβούνιο, ενώ στοχευμένες για τη διάθεση έτοιμων πετρελαϊκών προϊόντων είναι και οι αγορές της Αλβανίας και του Κοσσόβου.

Η ελληνική εταιρία, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ολοκληρώσει όλες τις απαραίτητες και αναγκαίες τεχνικές εργασίας για την επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού. Η μεταφορά ποσοτήτων μέσα από αυτόν θα μείωνε δραστικά τα κόστη που επωμίζεται για τη μεταφορά με βυτιοφόρα οχήματα αλλά και από περιπτώσεις λαθρεμπορίας.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι ο πετρελαιαγωγός έπαυσε να λειτουργεί το 2013 όταν τα ΕΛ.ΠΕ έκριναν ως ασύμφορη τη δραστηριότητα της διύλισης των ΟΚΤΑ. Ο αγωγός μήκους 213 χλμ έχει ικανότητα μεταφοράς 350.000 μετρικών τόνων πετρελαίου και πριν το 2013 διακινούσε αργό πετρέλαιο από τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης μέχρι τη μονάδα των ΟΚΤΑ στα Σκόπια.