Κατανάλωση καυσίμων: Γκάζωσε… η ζήτηση της σούπερ αμόλυβδης εν μέσω lockdown. – Άνοδος 34,8% για τη βενζίνη 98/100 οκτανίων το 2020

Κωνσταντίνος Φιλίππου energypress.gr

Το 2020 ήταν ένα πρωτόγνωρο έτος για την αγορά των πετρελαιοειδών αφού οι περιορισμοί στην κυκλοφορία προκάλεσαν μεγάλη πτώση των πωλήσεων των υγρών καυσίμων κίνησης και άλλων προϊόντων που χρησιμοποιούνται για τις ενεργειακές ανάγκες των βιομηχανιών.

Τα μέτρα αντιμετώπισης της διασποράς της πανδημίας Covid-19 είχαν σαν αποτέλεσμα να οδηγήσουν σε πτώση της κατανάλωσης καυσίμων. Όπως δείχνουν και τα τελευταία στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. που αφορούν στην κατανάλωση πετρελαιοειδών για το 2020, η αγορά στο σύνολο της υποχώρησε σε σχέση με το 2019 κατά 8,1%. Και συγκεκριμένα από τους 7.281.311 μετρικούς τόνους σε 6.688.351 πέρυσι.

Πιο αναλυτικά η απλή αμόλυβδη βενζίνη μειώθηκε κατά 23% από τους 2.032.796 στους 1.565.881 εκ. μετρικούς τόνους το 2020. Μείωση 6,5% καταγράφηκε και στο πετρέλαιο κίνησης με την κατανάλωση να κατεβαίνει στους 2.553.574 μετρικούς τόνους έναντι 2.730.084 τόνων. Μεγάλη ήταν επίσης και η πτώση 28,7% του μαζούτ υψηλού θείου που χρησιμοποιείται ως καύσιμο για την κίνηση της ναυτιλίας.

Ωστόσο, στις εκπλήξεις της αγοράς καταγράφεται η αύξηση 34,8% της κατανάλωσης της σούπερ αμόλυβδης βενζίνης. Πιο συγκεκριμένα ανέβηκε σε σχέση με πέρυσι στα 331.664 λίτρα από τα 246.044 το 2019.

Στελέχη της αγοράς πετρελαιοειδών αποδίδουν αυτήν την αντίστροφη πορεία σε σχέση με τα υπόλοιπα καύσιμα κίνησης στην αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς των οδηγών Ι.Χ. Όπως αναφέρουν παράγοντες εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών τα τελευταία πέντε χρόνια έχει επέλθει μεγάλη ανανέωση του στόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με το ό,τι γενικά οι οδηγοί δείχνουν να εμπιστεύονται, σταδιακά περισσότερο, τη βενζίνη των υψηλότερων οκτανίων όχι απλά κράτησε την κατανάλωση της σούπερ αμόλυβδης σταθερή αλλά έδωσε και περισσότερα λίτρα στις εταιρίες εμπορίας.

Επιπλέον, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η περσινή χρονιά είχε αρκετούς μήνες χωρίς περιοριστικά μέτρα, όπως τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο αλλά και τους θερινούς. Συνεπώς η κυκλοφορία επιτρεπόταν σχεδόν για έξι μήνες. Στο διάστημα αυτό ευνοήθηκε η κατανάλωση της σούπερ αμόλυβδης βενζίνης.  

Στα δεδομένα της ΕΛ.ΣΤΑΤ αξίζει να συμπεριληφθούν και τα στοιχεία που δείχνουν και την αύξηση του πετρελαίου θέρμανσης. Οι τόνοι που καταναλώθηκαν πέρυσι ήταν περισσότεροι κατά 15,2% σε σχέση με το 2019. Τα νοικοκυριά έκαψαν στους λέβητές τους 1.246.829 τόνους από 1.082.152 τόνους το 2019. Η αύξηση της ζήτησης αποδίδεται στις χαμηλές τιμές του καυσίμου.