Χατζηδάκης: Εντός έξι μηνών η νομοθετική πρωτοβουλία για την ηλεκτροκίνηση – Σημαντικές όλες οι τεχνολογίες

energypress.gr

Το νέο κανονιστικό πλαίσιο της κυβέρνησης για την ηλεκτροκίνηση πρόκειται να υποβληθεί στη Βουλή μέσα στους επόμενους έξι μήνες, όπως προανήγγειλε σήμερα από το βήμα του συνεδρίου Ecomobility ο υπουργός ΠΕΝ, Κ. Χατζηδάκης.

Όπως σχολίασε αρχικά ο υπουργός, “ο κόσμος αλλάζει με μεγάλη ταχύτητα. Ο τρόπος ζωής μας πρέπει να γίνει φιλικότερος προς τον πλανήτη και οι μεταφορές δεν αποτελούν εξαίρεση καθώς ευθύνονται για το 1/5 των συνολικών εκπομπών στην Ε.Ε. Οι πρόωροι θάνατοι λόγω ρύπων NΟx έφτασαν τους 2.900 στην Ελλάδα ετησίως και ξεπερνούν τους αντίστοιχους από τα τροχαία”.

«Δεν θα κλείσουμε τα μάτια μας σε αυτή την πραγματικότητα. Είναι κατεύθυνση της κυβέρνησης, του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και δική μου. Είναι όμως και κατεύθυνση της κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Green Deal του 1 τρισ. ευρώ που πρόσφατα ανακοίνωσε, για μια κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη μέχρι το 2050», είπε ο κ. Χατζηδάκης.

Αναλύοντας τον ρόλο του φυσικού αερίου ως καυσίμου μετάβασης στις ΑΠΕ, ο ίδιος έκανε ειδική αναφορά στην προώθηση της αεριοκίνησης με φυσικό αέριο, με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) για τα ελαφρά οχήματα και με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) για τα βαρέα οχήματα και τη ναυτιλία. «Πρέπει να πάμε πιο γρήγορα γιατί δεν μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη της αεριοκίνησης, όταν έχουμε περίπου μόλις 15 σταθμούς CNG, ενώ η γειτονική Βουλγαρία έχει πάνω από 100», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης. «Το νέο ΕΣΕΚ προβλέπει μέχρι το  2030 να λειτουργούν 8 σταθμοί ανεφοδιασμού LNG και 55 σταθμοί ανεφοδιασμού CNG, ενώ είναι θετικό και το ότι στο business plan της ΔΕΠΑ υπάρχει πρόβλεψη για τη δημιουργία ικανού αριθμού πρατηρίων CNG σε όλη την Ελλάδα. Όλα αυτά θα βελτιώσουν το βαθμό συμμόρφωσης της χώρας με την κοινοτική υποχρέωση να καλυφθούν οι κύριοι οδικοί άξονες και τα μεγάλα αστικά κέντρα με υποδομές φυσικού αερίου».

Περνώντας στα βιοκαύσιμα, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογράμμισε ότι θα συμβάλλουν σημαντικά στην επίτευξη του στόχου του ΕΣΕΚ για αύξηση του μεριδίου των ΑΠΕ στις μεταφορές στο 14% το 2030. «Στο βιοντίζελ για παράδειγμα, στόχος μας είναι η στήριξη των εγχώριων παραγωγών για την τόνωση της εθνικής οικονομίας και η αναμόρφωση του κανονιστικού πλαισίου σύμφωνα με την ευρωπαϊκή πολιτική προώθησης των προηγμένων βιοκαυσίμων και τον περιορισμού των συμβατικών. Για αυτό το λόγο διερευνούμε σενάρια νέων ενισχυμένων υποχρεώσεων ανάμειξης και επέκτασης της χρήσης των βιοκαυσίμων πέραν των αυτοκινήτων. Καθοριστικό ρόλο στην αεριοκίνηση παίζουν όμως και τύποι αερίου με ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα όπως το βιοαέριο, το βιομεθάνιο και το πράσινο υδρογόνο».

Ο κ. Χατζηδάκης πρόσθεσε ότι πέρυσι μόλις 251 ηλεκτρικά πωλήθηκαν στην Ελλάδα. Στόχος του ΕΣΕΚ είναι το 2030 το 30% των νέων πωλήσεων να είναι ηλεκτρικά. “Στον τελευταίο φορολογικό νόμο θεσπίσαμε κίνητρα για τα εταιρικά οχήματα και εισάγαμε έκπτωση 30% για την αγορά σημείων φόρτισης από εταιρείες. Δεν ξεχνάμε τα κίνητρα που πρέπει να θεσπιστούν, οικονομικά και χρηστικά. Επιδιώκουμε να χρησιμοποιήσουμε κοινοτικούς πόρους για να φτάσουμε σε μια κρίσιμη μάζα και να πάρει μπρος η ιδιωτική πρωτοβουλία. Προϋπόθεση είναι οι υποδομές φόρτισης. Πρέπει να δούμε επίσης την εκπαίδευση των συνεργείων, την πιστοποίηση των φορτιστών. Στο επόμενο εξάμηνο έρχεται η σχετική νομοθετική πρωτοβουλία για τα παραπάνω θέματα”, ανέφερε ο υπουργός.

Σύμφωνα με το σχεδιασμό της κυβέρνησης, το ένα τρίτο των λεωφορείων που θα αγοραστούν για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη θα είναι ηλεκτρικά. Χρειάζονται όμως περισσότερα γι’ αυτό και έχει συσταθεί η Διυπουργική Επιτροπή για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης για να σχεδιάσει τις νομοθετικές παρεμβάσεις για την ρύθμιση της αγοράς ηλεκτροκίνησης (που αναμένεται να παρουσιαστούν εντός του εξαμήνου) δημιουργώντας προβλέψιμο πλαίσιο για τις επενδύσεις.

Ο κ. Χατζηδάκης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις δυνατότητες σύνδεσης του τουριστικού προϊόντος της χώρας με την ηλεκτροκίνηση. “Στα νησιά τα ηλεκτροκίνητα οχήματα (αυτοκίνητα, ποδήλατα, σκούτερ) δεν αντιμετωπίζουν ζήτημα αυτονομίας. Αξίζει να προστεθεί στο brand των νησιών η καθαρή μετακίνηση”, τόνισε ο υπουργός.

Τέλος, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι σημαντικό ρόλο έχουν και οι δήμοι στην ηλεκτροκίνηση. “Σε τοπικό επίπεδο πρέπει πρώτα να δούμε τις πράσινες μετακινήσεις. Θα βοηθήσουμε την τοπική αυτοδιοίκηση με σχετικό εγχειρίδιο για αναζήτηση χρηματοδοτικών εργαλείων για την υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης”, ανέφερε.