ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Λουκέτα στην αγορά καυσίμων φέρνει η πτώση 80% των πωλήσεων – Τι ζητούν οι εταιρίες εμπορίας για το μέτρο των επιταγών

energypress.gr Σε συνθήκες οικονομικής ασφυξίας πορεύονται πια εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών και βενζινάδικα εξαιτίας της μεγάλης βουτιάς του όγκου των πωλήσεων έως και 70% τον  Μάρτιο, της διαφαινόμενης πτώσης της τάξης του 90% για τον Απρίλιο αλλά και του μέτρου της μετάθεσης των πληρωμών των επιταγών κατά 75 μέρες.

Τα προαναφερόμενα στοιχεία του ΣΕΕΠΕ και η διάρκεια της κρίσης, ανασυνθέτουν τον χάρτη της αγοράς των υγρών καυσίμων, όπως εκτιμούν παράγοντες του κλάδου.

Καταλυτικό ρόλο για τις αλλαγές που δρομολογούνται, και οι οποίες αν αργήσει η άρση των περιοριστικών μέτρων θα είναι ραγδαίες, παίζει το μέτρο που επέβαλε η κυβέρνηση για τις επιταγές. Σύμφωνα με στελέχη των πετρελαϊκών καθώς των πρατηριούχων ναι μεν η απόφαση αυτή είναι ορθή για την ανακούφιση των επιχειρήσεων ωστόσο δεν λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες του κλάδου των καυσίμων, οι οποίες καθορίζονται εν πολλοίς από την πληρωμή των φόρων που βαραίνουν κατά 70% την τελική αξία του προϊόντος.

Οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών προκαταβάλουν το σύνολο των φόρων και δασμών όταν πρόκειται να αγοράσουν ποσότητες καυσίμων. Και με δεδομένο ότι σημαντικό μέρος των πελατών τους (π.χ. βιομηχανίες, δημόσιο και πρατήρια) έχουν πληρώσει επίσης με τη σειρά τους με επιταγές για την αγορά καυσίμων, οι πετρελαϊκές και ιδίως οι μικρές αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας.

Ο κλάδος ζητά από το υπουργείο Οικονομικών περιθώριο 30 ημερών για την πληρωμή των φόρων, καθώς όπως σημειώνουν στελέχη, θα υπάρξουν επιχειρήσεις, ιδίως εκείνες με χαμηλούς τζίρους που είτε δεν θα μπορούν να εφοδιάσουν τα βενζινάδικα είτε θα βάλουν λουκέτο.

Σε μία παρόμοια θέση βρίσκονται και οι πρατηριούχοι. Έχουν επίσης πληρωθεί από πελάτες τους με επιταγές, και δεν διαθέτουν την απαιτούμενη ρευστότητα για να προμηθευτούν καύσιμα από τις εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών. Σύμφωνα με τους βενζινοπώλες οι πετρελαϊκές δίνουν λίγες μέρες πίστωση.

Οι τελευταίοι εκτιμούν ότι με το μέτρο αυτό ευνοούνται από τα 6.000 πρατήρια τα περίπου 1.200 ιδιολειτουργούμενα των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών. Οι βενζινοπώλες εκτιμούν ότι αν δεν αλλάξει η κατάσταση στην αγορά και δεν εξαιρεθούν από το μέτρο οι επιταγές των πελατών τους, τότε θα κλείσουν πολλά πρατήρια.

Πάντως, αξιοσημείωτη είναι η τροχιά των πωλήσεων των καυσίμων τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΕΠΕ. Τον Μάρτιο οι βενζίνες έκλεισαν με μείωση 30% και το ντίζελ κίνησης με 13%. Η χαμηλότερη υποχώρηση του πετρελαίου αποδίδεται στη ζήτηση του προϊόντος από ανοικτά εργοτάξια. Στον αντίποδα εκτινάχθηκαν κατά 79% οι πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης. Η χαμηλή τιμή του προϊόντος σε συνδυασμό με τις χαμηλές θερμοκρασίες του Μαρτίου ανέβασαν τη ζήτηση.   

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου, η πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου κατά την οποία δεν είχαν ληφθεί μέτρα έδειξε μείωση των πωλήσεων της βενζίνης κατά 12%. Τη δεύτερη εβδομάδα όταν έκλεισαν τα σχολεία και τα εστιατόρια αυτές έπεσαν κατά 20%. Την τελευταία εβδομάδα με τη γενική απαγόρευση κυκλοφορίας οι όγκοι της βενζίνης ήταν λιγότεροι στην Αθήνα κατά 57% και στη Θεσσαλονίκη 70%.

Κατόπιν των στοιχείων αυτών οι εκτιμήσεις των πετρελαϊκών μιλούν για πτώση 80% με 90% των πωλήσεων του Απριλίου και γύρω στο 70% του Μαίου.