ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Στα επίπεδα του 2019 η ζήτηση καυσίμων το γʼ τρίμηνο με «όχημα» το ντίζελ – Εκτίναξη 39% στα αεροπορικά καύσιμα

https://energypress.gr/news/sta-epipeda-toy-2019-i-zitisi-kaysimon-g-trimino-me-ohima-ntizel-ektinaxi-39-sta-aeroporika

Κώστας Δεληγιάννης

Μεγαλύτερη από το περσινό γ΄ τρίμηνο και οριακά ενισχυμένη από το γ΄ τρίμηνο του 2019 (δηλαδή πριν από την πανδημία) ήταν η κατανάλωση καυσίμων στην εγχώρια αγορά το διάστημα Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2022. Κύρια αιτία αποτέλεσε η αυξημένη οικονομική δραστηριότητα (με σημαντική συμβολή του τουρισμού), η οποία ενίσχυσε αισθητά τη ζήτηση σε ντίζελ κίνησης, σε συνδυασμό με την επιδότηση του καυσίμου.

Το αποτέλεσμα ήταν η κατανάλωση στο φετινό γ΄ τρίμηνο να αγγίξει συνολικά το 1,681 εκατ. μετρικούς τόνους, με άνοδο κατά 4% από το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2020, όταν είχε διαμορφωθεί στα 1,618 εκατ. τόνους. Συγκριτικά με το διάστημα Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2019, η άνοδος άγγιξε το 3%, καθώς τότε η ζήτηση ήταν 1,629 εκατ. τόνους.

Στον αντίποδα του θετικού πρόσημου που είχε η ετήσια μεταβολή κάθε κατηγορίας χερσαίου καυσίμου κινήθηκε μόνο η βενζίνη, η οποία κατέγραψε μείωση κατά -7% σε σχέση με πέρυσι, και ελαφρώς μεγαλύτερη σε ποσοστιαία βάση σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019. Προφανής αιτία η αυξημένη τιμή του καυσίμου, η οποία έμεινε πλήρως «εκτεθειμένη» στην εκτίναξη του κόστους του «μαύρου χρυσού», καθώς δεν επιδοτήθηκε.

Ως συνέπεια, ένα μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών περιόρισε τις μετακινήσεις του, παρά το γεγονός ότι το τρίτο τρίμηνο καλύπτει την «καρδιά» του καλοκαιριού και των θερινή διακοπών. Μάλιστα, η κατανάλωση βενζίνης κινήθηκε χαμηλότερα και από τα αντίστοιχα χρονικά διαστήματα του 2020 και του 2021, όταν η τουριστική κίνηση ήταν έτσι κι αλλιώς περιορισμένη λόγω της πανδημίας.

Η αρνητική επίδοση υπεραντισταθμίσθηκε κατ΄ αρχάς από το ντίζελ κίνησης, το οποίο «έγραψε» αύξηση της ζήτησης κατά 7% σε σχέση με πέρυσι και περίπου στα ίδια επίπεδα συγκριτικά με το 2019. Η αυξημένη τουριστική κίνηση είχε επίσης θετικό «αποτύπωμα» στο υγραέριο, η ζήτηση του οποίου παρουσίασε άλμα κατά 24% σε σχέση με πέρυσι.

Όπως είναι φυσικό, η ενισχυμένη τουριστική κίνηση έδωσε αισθητή ώθηση στην κατανάλωση αεροπορικών καυσίμων, που έκλεισε το φετινό τρίτο τρίμηνο με άλμα 39%. Αντίθετα, τα ακτοπλοϊκά καύσιμα ήταν αισθητά λιγότερο αυξημένα, κατά 7%, σε σχέση με το περσινό τρίμηνο. Έτσι, δεν μπόρεσε να κλείσει σημαντικά την «ψαλίδα» σε σχέση με το τρίμηνο του 2019, με τη μείωση να αγγίζει το 22%.