ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Και η ναυτιλία στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία

Πηγή:portnet.gr

Χτύπημα στην ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας της ΕΕ

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα απαντήσει στο σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, μέσω της υιοθέτησης ψηφίσματος κατά τη διάρκεια της συνόδου της Ολομέλειας στις 13-16 Ιανουαρίου του 2020 όπου όλα θα κριθούν και για τη ναυτιλία.

Το σχέδιο δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περιλαμβάνει τα σχέδια της Κομισιόν για την ευρωπαϊκή αγορά άνθρακα (Σύστημα Ανταλλαγής Ποσοστώσεων, SEQE ή ETS), τα οποία θέλει να επεκτείνει στον «πολύ ρυπογόνο τομέα» της ναυσιπλοΐας. Χθες η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν παρουσίασε την «Πράσινη Συμφωνία», έναν οδικό άξονα που προορίζεται να γίνει «η νέα στρατηγική ανάπτυξης» και αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η «Πράσινη Συμφωνία» αποτελεί το πρώτο πολιτικό τεστ για την νέα πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία επέλεξε να την ανακοινώσει εν μέσω των εργασιών της COP25 και την παραμονή της ευρωπαϊκής συνόδου κορυφής. «Είναι η νέα μας στρατηγική ανάπτυξης», δήλωσε η πρόεδρος της Επιτροπής σε μία σύντομη παρέμβασή της, προοίμιο της πλήρους παρουσίασης ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. «Δεν έχουμε ακόμη όλες τις απαντήσεις, σήμερα είναι η αρχή ενός ταξιδιού», είπε παραβάλλοντας αυτή τη στιγμή στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την αμερικανική κατάκτηση του Διαστήματος.

Η ευρωπαϊκή «Πράσινη Συμφωνία» πρέπει να καταγράψει τις νομοθετικές προτάσεις, τα χρηματικά εργαλεία ή τα σχέδια δράσης στους διαφορετικούς τομείς, το σύνολο συνοδευόμενο από ένα χρονοδιάγραμμα: μείωση των εκπομπών άνθρακα, κυκλική οικονομία, πρασίνισμα των μεταφορών και της γεωργίας, πράσινες επενδύσεις , χρηματοδότηση της μετάβασης. Κεντρικός άξονας ένας «κλιματικός νόμος», που θα εγγράψει την χρονολογία 2050 ως ορίζοντα για να γίνει η Ευρώπη η πρώτη ήπειρος ουδέτερη σε εκπομπές άνθρακα. Ο νόμος θα είναι έτοιμος μέχρι τον Μάρτιο. Η φον ντερ Λάιεν προειδοποίησε, επίσης, και για το “κόστος της αδράνειας” έναντι της κλιματικής αλλαγής. “Αυτή είναι η νέα μας στρατηγική για την ανάπτυξη”, δήλωσε η Γερμανίδα πρόεδρος. Από τη μια μεριά “να μειώσουμε τις εκπομπές των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου” και από την άλλη “να δημιουργήσουμε θέσεις εργασίας και να ενισχύσουμε την καινοτομία” “Ορισμένοι δηλώνουν ότι το κόστος αυτής της μεταρρύθμισης είναι υπερβολικά υψηλό, ας μην ξεχνάμε ποτέ τί θα είναι το κόστος της αδράνειας”, δήλωσε ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Πάντως, δεν έχει ακόμη λάβει το πράσινο φως από τους ηγέτες της ΕΕ. Ο νέος πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ ελπίζει ότι θα πείσει τους τελευταίους αντιρρησίες κατά τη διάρκεια της Συνόδου Κορυφής. Τρεις χώρες, που εξαρτώνται ακόμη πολύ από τα ορυκτά καύσιμα και κυρίως από τον άνθρακα, υψώνουν εμπόδια: η Πολωνία, η Ουγγαρία, η Τσεχία. Για να τις πείσει, η Επιτροπή προβλέπει την θέσπιση «μηχανισμού δίκαιης μετάβασης», μία ρύθμιση πολυαναμενόμενη από τις πιο καθυστερημένες χώρες, την οποία θα παρουσιάσει στις αρχές του έτους. Να σημειωθεί ότι η ΕΕ προς τα τέλη του 2017 είχε προσωρινά θέσει εκτός του ναυτιλιακό τομέα από τα ETS υπό την προϋπόθεση ότι ο ΙΜΟ θα είχε λάβει ικανοποιητικά μέτρα μείωσης των εκπομπών άνθρακα μέχρι το 2023. Η μη κυβερνητική οργάνωση μεταφορών και περιβάλλοντος που εδρεύει στις Βρυξέλλες χαιρέτισε τα σχέδια της Επιτροπής για τη ναυτιλία. Ωστόσο το ερώτημα για το αν η ΕΕ θα λάβει ένα ακόμη μέτρο «περιφερειακού χαρακτήρα» με την ένταξη της ναυτιλίας το οποίο θα κτυπήσει ευθέως την ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής ναυτιλίας παραμένει…

Πηγή: theseanation.gr