ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Τοποθέτηση κ.Μιχάλη Κιούση Προέδρου Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, σχετικά με το σχέδιο νόμου για το λαθρεμπόριο, στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσων στις 27/11/20

Συνεδρίαση 2η 27/11/20 ΔΙΑΡΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ με θέμα ημερήσιας διάταξης:Συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Περιστολή του λαθρεμπορίου – Κύρωση του Πρωτοκόλλου για την εξάλειψη του παράνομου εμπορίου καπνού, διατάξεις περί κοινωφελών περιουσιών και σχολαζουσών κληρονομιών, διατάξεις για τα τέλη κυκλοφορίας και τα τέλη ταξινόμησης, κίνητρα για την προσέλκυση φορολογικών κατοίκων». (ακρόαση εξωκοινοβουλευτικών προσώπων).

ΜΙΧΑΗΛ ΚΙΟΥΣΗΣ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος): Ευχαριστώ την Επιτροπή, που έκανε πρόσκληση στην Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος, για να πούμε τις απόψεις μας στο νομοσχέδιο αυτό, το οποίο ήρθε στη Βουλή.

Θέλω, να θυμίσω, γρήγορα, ότι το λαθρεμπόριο στα καύσιμα γιγαντώθηκε από τότε που αυξήθηκαν πολύ οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης. Δίνεται πεδίο σε αυτούς, που ασχολούνται με το λαθρεμπόριο, οπότε πρέπει, να δούμε κι αυτό σε μερικά προϊόντα ως προς τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.

Πάνω στο νομοσχέδιο έχουμε, να παρατηρήσουμε ότι ο μοριακός ιχνηθέτης παντού, σε όλα τα καύσιμα που διακινούνται εντός της ελληνικής επικράτειας, θεωρούμε ότι είναι ένα πολύ καλό βήμα, για να ξεκινήσει ο περιορισμός του λαθρεμπορίου. Αυτό έχει συμβεί και σε άλλες χώρες, που έχουν το ίδιο πρόβλημα με το λαθρεμπόριο, έχει μπει ο μοριακός ιχνηθέτης, ας μπει και στην ελληνική αγορά. Πρέπει, να μπει και στο υγραέριο, γιατί το τελευταίο διάστημα αντιμετωπίζουμε μεγάλο πρόβλημα στην παραβατικότητα του υγραερίου κίνησης κι αυτό, πάλι, έχει να κάνει με την τεράστια διαφορά του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης – περίπου 400 € από το οικιακό υγραέριο. Εμείς, έχουμε την άποψη ότι πρέπει, να εξισωθούν οι φόροι στα υγραέρια κι όποιος βιομήχανος ή όποιος δικαιούται επιστροφή, να πάει, να πάρει την επιστροφή του.

Πρέπει, να μπει, φυσικά, το σύστημα εισροών-εκροών και στο υγραέριο και να ξεκινήσει από τις φορολογικές αποθήκες, να ξεκινήσει από τα διυλιστήρια, να ξεκινήσει από τις εταιρείες, που το διακινούν, να μπει και στα πρατήρια. Φυσικά, να μη γίνει μόνο στα πρατήρια, όπως έγινε στα καύσιμα και δεν έχουν διασυνδεθεί ακόμα σε πλήρη λειτουργία στα προηγούμενα στάδια εδώ και 7 χρόνια.

Για τα πρόστιμα η πείρα μας έχει δείξει ότι όσο και να μπουν τα πρόστιμα, όσου ύψους και να είναι τα πρόστιμα, αυτοί που ασχολούνται με το λαθρεμπόριο, δεν τα πληρώνουν. Είτε με «αρχυρανθρώπους» είτε με οτιδήποτε άλλο βάζουν μπροστά, δεν τα πληρώνουν. Εμείς, λέμε ότι εκεί που τελέστηκε λαθρεμπορία, πρέπει αυτό το σημείο να κλείσει δια παντός, να μην ξαναγίνει πρατήριο.

Για τα βυτιοφόρα, όσα μπαίνουν σε εγκαταστάσεις, σε διυλιστήρια, σε φορολογικές αποθήκες και διακινούν κι έχουν πρόσβαση και στο αφορολόγητο, φυσικά, και πρέπει, να μπει gps. Στα βυτιάκια τα μικρά των πρατηρίων μας, που διακινούμε καύσιμα, που έχουν έρθει με gps στα πρατήριά μας, που διακινούν τα καύσιμα μέσω συστήματος εισροών-εκροών, θεωρούμε ότι δε μπορεί, να μπουν σε αυτά τα μικρά τα βυτιάκια, γιατί δεν υπάρχει βάση δεδομένων και, πραγματικά, όσες ασκήσεις επί χάρτου να έχουμε κάνει, στα μικρά τα βυτιάκια που διακινούν το πετρέλαιο θέρμανσης, δε μπορεί, να μπει. Για όσους έχουν πρόσβαση στις εγκαταστάσεις, να μπει.

Επιτέλους, σε αυτό το νομοσχέδιο ακούσαμε για το ηλεκτρονικό μητρώο των δεξαμενών παντού και θεωρούμε ότι είναι κι αυτό ένα πολύ καλό σημείο. Φυσικά, και η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του Συντονιστικού Επιχειρησιακού Κέντρου με τις καινούργιες μεθόδους, γιατί κάθε φορά η παραβατικότητα θεωρώ ότι βρίσκεται ένα βήμα πιο μπροστά από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς.

Ειδικά, για τα καύσιμα θέλω, να πω ότι πρέπει, να γίνονται απομακρυσμένοι έλεγχοι. Αν διασυνδεθούν όλα τα συστήματα από την αρχή μέχρι τον τελικό καταναλωτή ηλεκτρονικά, το καλύτερο και το προτιμότερο θεωρώ ότι είναι, να υπάρχουν απομακρυσμένοι έλεγχοι, όχι φυσικοί έλεγχοι και καταλαβαίνετε, γιατί το λέω αυτό και η πείρα μας έχει δείξει ότι ηλεκτρονικά μπορεί, να κλειδωθεί το καύσιμο από όλες τις πλευρές. Θεωρούμε, εάν υπάρχουν κάποιες μικρές τροποποιήσεις, ότι κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση αυτό το νομοσχέδιο, για να δώσει, επιτέλους, ένα τέλος ή έναν περιορισμό αυτού του φαινομένου, που ταλανίζει την ελληνική οικονομία, τον Έλληνα καταναλωτή και τους έντιμους πανελλαδικά συναδέλφους.

Σας ευχαριστώ πολύ.

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΕ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΩΝ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ

ΜΙΧΑΗΛ ΚΙΟΥΣΗΣ (Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος): Το 2013 στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη το 2014, να θυμίσω σε όλους σας, εφαρμόστηκε το σύστημα εισροών – εκροών στα καύσιμα με άμεση προτεραιότητα, αμέσως, να εφαρμοστεί σε εταιρείες και στα διυλιστήρια, δηλαδή, το 2015. Έχουμε 2020 και οι εταιρείες και τα διυλιστήρια έχουν βάλει το σύστημα εισροών – εκροών, αλλά δεν έχει διασυνδεθεί και θεωρώ, ότι είναι ευθύνη των τριών Κυβερνήσεων που έχουν περάσει από το 2014 μέχρι σήμερα. Είναι ευθύνη αυτών, γιατί δεν έχουν διασυνδεθεί.

Όσον αφορά την δεύτερη ερώτηση, του κ. Χήτα, γιατί η παραβατικότητα πάντα στην Ελλάδα είναι ένα βήμα μπροστά, εδώ, έγινε και μια επισήμανση πέραν από εμάς, από μένα και από τον Πρόεδρο των Τελωνειακών, τον κ. Τριμπόνια, ότι όσο αυξάνεται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης τόσο δίνεται το κίνητρο να υπάρχει παραβατικότητα σε αυτό το προϊόν. Το είπαν και άλλοι συνομιλητές, που εκπροσωπούν άλλα προϊόντα, ότι γίνεται έντονη παραβατικότητα σε αυτό το προϊόν το οποίο διακινείται, οπότε εφευρίσκουν τρόπους. Όταν έχουμε διαφορά 400 ή 500 ευρώ στα 1000 λίτρα, στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και δεν έχουμε σύγκλιση προς τα κάτω, δεν έχουμε μείωση στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, γιατί αυτό αποδεδειγμένα θα φέρει αύξηση των πωλήσεων με χαμηλό Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. Έχουμε ένα παράδειγμα, να σας το θυμίσω, με το πετρέλαιο θέρμανσης. Πέρυσι, λόγω της πανδημίας, τον Απρίλιο και τον Μάιο και φέτος που έχουμε παγκοσμίως χαμηλές τιμές περί τα 80 λεπτά το λίτρο, καταναλωτές που είχαν 10 χρόνια να χρησιμοποιήσουν πετρέλαιο θέρμανσης, που είχε 1, 1,05, 1,10 ευρώ, ξαναγύρισαν στο πετρέλαιο θέρμανσης γιατί είναι φτηνό και προσιτό. Καταλαβαίνετε και πρέπει όλοι μαζί να προσπαθήσουμε να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης μόνιμα, γιατί αυτή η συγκυρία με τις χαμηλές τιμές των καυσίμων δεν είναι εσαεί. Είναι όσο διαρκεί η πανδημία.

Όσον αφορά μια ερώτηση που έκανε, ο κ. Λογιάδης, από το ΜέΡΑ25 αν δεν κάνω λάθος και την απάντησε, ο κ. Βασιλάκης, συγκεκριμένα για το λαθρεμπόριο, αν θα γίνει στο υδρογόνο και στα ηλεκτρικά, να είστε σίγουρος, ότι αν εφαρμοστεί Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και σε αυτά τα προϊόντα και βρεθεί φθηνότερο προϊόν χωρίς Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης σε αυτά τα ίδια προϊόντα σίγουρα θα … Η διαφορά της τιμής, αν βρίσκεται χαμηλότερο με το εφαρμοσμένο υψηλότερο λόγω των υψηλών φόρων κατανάλωσης οδηγεί στο λαθρεμπόριο. Να είστε σίγουρος πως θα γίνει και σε αυτό, αν εφαρμοστεί Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης. Θα το επισημάνω ξανά, το είπα και στην εισήγησή μου. Με τα πρόστιμα, δουλειά στον τομέα των καυσίμων έχει δείξει η εμπειρία μας ότι δεν γίνεται. Αν δεν κλείσει το μέρος όπου διαπιστώθηκε η λαθρεμπορία και η παραβατικότητα σε μεγάλο βαθμό, να κλείσει δια παντός, δεν πρόκειται με τα πρόστιμα τα οποία χρεώνεται κάποιος και δεν πληρώνονται να γίνει δουλειά. Πρέπει το σημείο που είναι το λαθρεμπόριο να κλείσει διά παντός. Ευχαριστώ.