ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

«Καπνός» το επίδομα καυσίμων

https://www.eleftheria.gr/%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%BD%CE%BF%CE%BC%CE%AF%CE%B1/item/313998.html

– ΤΟ ΡΑΛΙ ΣΤΙΣ ΤΙΜΕΣ «ΕΚΑΨΕ» ΤΗΝ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ – «ΤΣΟΥΡΟΥΦΛΙΖΕΙ» ΤΟ ΓΕΜΙΣΜΑ ΤΟΥ ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ – ΞΕΠΕΡΑΣΕ ΚΑΙ ΤΑ 2,3 ΕΥΡΩ Η ΑΜΟΛΥΒΔΗ ΣΤΗ ΛΑΡΙΣΑ

Δημοσίευση: 12 Μαϊ 2022 21:10

«Φωτιά» στον οικογενειακό προϋπολογισμό βάζει το συνεχές ράλι ανόδου των τιμών των καυσίμων. Όπως προκύπτει από τα τελευταία στοιχεία η μέση τιμή της αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 2,168 ευρώ το λίτρο, όταν πέρυσι ήταν στα 1.607 ευρώ το λίτρο και πρόπερσι στα 1.316 ευρώ. Ουσιαστικά μέσα σε μία διετία η αύξηση είναι 64,8% – 69,5%.
Είναι εύκολο να καταλάβει κάποιος πως στην ουσία το επίδομα βενζίνης έγινε “καπνός” αν σκεφτεί κανείς ότι τον Απρίλιο δόθηκε επιδότηση 15 λεπτών στην τιμή του ντίζελ κίνησης. Την 1η Απριλίου το ντίζελ πανελλαδικά κόστιζε 1,968 ευρώ το λίτρο. Πρακτικά χρειάστηκαν δύο εβδομάδες για να φτάσει η μείωση στον πελάτη. Σταδιακά, ως τα μέσα του μηνός, η τιμή στα πρατήρια έπεσε πράγματι, ακόμα και κάτω από 1,8 λεπτά, στα 1,795 ευρώ το λίτρο (-0,173 ευρώ). Ώσπου να κλείσει ο μήνας όμως, η τιμή ανέβηκε στα 1,852. Δηλαδή η κυβέρνηση επιδότησε κατά 8,8% την τιμή, αλλά «αγόρασε» μείωση 5,9%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ μάλιστα, το όφελος για τον καταναλωτή εξανεμίστηκε, καθώς χάθηκε «χρόνος και χρήμα» στην εφοδιαστική αλυσίδα μέχρι να φτάσουν οι αυξήσεις στον καταναλωτή, αλλά και επειδή από τα μισά του μήνα ήρθαν νέες διεθνείς αυξήσεις που «κατάπιαν» μεγάλο μέρος της κρατικής επιδότησης.
Ενδεικτικό της εικόνας είναι ότι το πετρέλαιο κίνησης κυμαινόταν χθες στη Λάρισα από 1,728 έως 1,890 ευρώ το λίτρο. Η κατοστάρα αμόλυβδη από 2,284 έως 2,497 ευρώ το λίτρο, ενώ η απλή αμόλυβδη από 2,078 έως 2,319 ευρώ το λίτρο.
«Οι τιμές είναι δυσανάλογα υψηλές σε σχέση με την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών» σχολίασε χθες o πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, Μιχάλης Κιούσης. Ήδη ο περιορισμός της κατανάλωσης αποτυπώνεται στις πωλήσεις των πρατηρίων υγρών καυσίμων με τα στοιχεία το πρώτο 10ήμερο του Μαΐου να δείχνουν πτώση της τάξεως του 20%. Οι μετακινήσεις περιορίζονται στις πλέον απαραίτητες, με τους περισσότερους οδηγούς να χρησιμοποιούν τα οχήματά τους τις εργάσιμες μέρες και ώρες και να τα αφήνουν παρκαρισμένα τα Σαββατοκύριακα και τις νυχτερινές ώρες. Ο προβληματισμός μάλιστα εντείνεται ενόψει του καλοκαιριού και της τουριστικής σεζόν με δεδομένο ότι μέσα σε λίγες μέρες, η τιμή της βενζίνης στα νησιά έχει αυξηθεί κατά 10 λεπτά, όπως εξηγεί. «Ο πόλεμος στην Ουκρανία βρήκε ήδη την τιμή της βενζίνης σε ιστορικά υψηλά» τονίζει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, ενώ αυτήν τη στιγμή, όπως εξηγεί, οι τιμές είναι δύσκολο να πέσουν λόγω των υψηλών φόρων καθώς δεν υπάρχει απόφαση για μείωσή τους.
Προκειμένου να υπάρξει αποκλιμάκωση χρειάζεται, σύμφωνα με τον ίδιο, να δοθεί με κάποιον τρόπο «λύση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο». Μέχρι τότε, ωστόσο, όπως είπε, μία λύση θα ήταν να εφαρμοστεί από την κυβέρνηση κάτι αντίστοιχο με ό,τι έγινε με τη μείωση στην τιμή βάσης του πετρελαίου κίνησης, για τον Απρίλιο και τον Μάιο, καθώς βοήθησε συνολικά την αγορά».
Γ.Ν.