Καύσιμα: Ακόμη «επιφυλάσσεται να ενημερωθεί» για τις λύσεις μείωσης των τιμών στη Θράκη

https://xronos.gr/epikairotita/kaysima-akomi-epifylassetai-na-enimerothei-gia-tis-lyseis-meiosis-ton-timon-sti-thraki

17/01/23 – 8:00

Πόσο κοντά είναι  Κομοτηνή και Ορεστιάδα με τις αγορές Βουλγαρίας και Τουρκίας αντίστοιχα
Διονύσης Βοργιάς
Διονύσης Βοργιάς

«Έχω κάποιες αμφιβολίες κατά πόσο αυτό το πρόγραμμα θα ήταν εναρμονισμένο και με ευρωπαϊκούς κανονισμούς και ευρωπαϊκή νομοθεσία»

Για την πιθανότητα εφαρμογής ειδικού καθεστώτος φορολόγησης των καυσίμων στην παραμεθόριο, λόγω γειτνίασης με Βουλγαρία και Τουρκία, ερωτήθηκε από συνάδελφο στον περιθώριο της συνέντευξης Τύπου στην Αλεξανδρούπολη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Ως γνωστό, Βουλγαρία και Τουρκία, λόγω νομίσματος, εσωτερικής οικονομίας και φορολογίας, έχουν αρκετά φθηνότερα καύσιμα κι άλλα προϊόντα σε σχέση με την Ελλάδα, με αποτέλεσμα την ολοένα κι επιδεινούμενη εκροή χρήματος.

Απαντώντας σχετικά, ο πρωθυπουργός φάνηκε να αγνοεί σε βάθος τις προτεινόμενες δυνητικά νόμιμες λύσεις, παρά την πλειάδα επιστολών που έχει δεχθεί για το θέμα, ενώ στάθηκε κυρίως στην πανελλαδική μείωση των τιμών που έχει συμβεί το τελευταίο διάστημα. Αναλυτικά δήλωσε τα εξής: «Κοιτάξτε, δεν γνωρίζω τις λεπτομέρειες του προγράμματος, επιφυλάσσομαι να ενημερωθώ. Έχω κάποιες αμφιβολίες κατά πόσο αυτό το πρόγραμμα θα ήταν εναρμονισμένο και με ευρωπαϊκούς κανονισμούς και ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Να πω μόνο για το ζήτημα των καυσίμων ότι τουλάχιστον είμαστε σε μια καλύτερη κατάσταση ως προς τις τιμές των καυσίμων, με μια γενικότερη σταθεροποίηση αλλά και πτωτική τιμή πορείας στις τιμές του πετρελαίου. Και από εκεί και πέρα, γνωρίζετε καλά ότι η Κυβέρνηση έχει λάβει μια σειρά από μέτρα, προκειμένου να στηρίξει το ενεργειακό κόστος. Και στο παρελθόν το κάναμε, όταν είχαμε πολύ υψηλές τιμές και εξακολουθούμε να το κάνουμε και τώρα, πρωτίστως με τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος που αποτέλεσαν και αποτελούν και το μεγάλο άγχος των νοικοκυριών. Δεν χρειάζεται να επαναλάβω πόσο σημαντικό είναι όταν κάποιος παίρνει τον λογαριασμό να γνωρίζει ότι τελικά η επιβάρυνση την οποία καλείται να πληρώσει σε σχέση με αυτά που πλήρωνε είναι μικρή και να γνωρίζει επίσης πόσο μεγαλύτερος θα ήταν ο λογαριασμός εάν δεν υπήρχε η κρατική επιδότηση η οποία έρχεται να καλύψει το κενό».

Όπως αρκετές πλέον φορές έχουμε γράψει, υπάρχουν τουλάχιστον τρεις δυνητικά νόμιμες λύσεις που πρέπει να εξετάσει με σοβαρότητα η κυβέρνηση.

Πρώτη λύση: Δυνητικά νόμιμη μπορεί να θεωρηθεί η θέσπιση ειδικού φορολογικού καθεστώτος στη Ροδόπη (και σε αντίστοιχες περιοχές της παραμεθορίου) που συνορεύει με χώρα με σαφώς χαμηλότερες τιμές και χαμηλότερη φορολογία, δηλαδή τη Βουλγαρία. Η λύση αυτή εδράζεται σε διασταλτική ερμηνεία Ευρωπαϊκής Οδηγίας του 1996 που έχει ενσωματωθεί στην ελληνική έννομη τάξη από τις αρχές της νέας χιλιετίας.

Δεύτερη λύση: Ακόμη όμως κι εάν η νομική ερμηνεία της πρώτης λύσης δεν γίνει αποδεκτή στην περίπτωση της Θράκης, υπάρχει κι άλλος τρόπος στήριξης της Ροδόπης, σύμφωνα με πρόσφατο επίσημο έγγραφο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 19 της Οδηγίας 2003/96/ΕΚ, το Συμβούλιο αποφασίζοντας ομόφωνα μετά από πρόταση της Επιτροπής μπορεί να επιτρέψει σε ένα κράτος-μέλος να θεσπίσει περαιτέρω απαλλαγές ή μειώσεις για λόγους ειδικής πολιτικής.

Τρίτη λύση: Η κυβέρνηση απευθείας με δική της πρωτοβουλία μπορεί να θεσπίσει «κάρτα πολίτη» ή «fuel pass» ώστε να ενισχύει τους πολίτες της Ροδόπης για αγορές στα πρατήρια υγρών καυσίμων του Νομού.

Κατ’ αυτό τον τρόπο μπορεί να παραμείνει σταθερός ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ), που μέχρι στιγμής η μείωσή του δεν φαίνεται να είναι στις κυβερνητικές προτεραιότητες, διότι τα καύσιμα είναι άμεσα φορολογητέα κι αποτελούν μεγάλο κρατικό έσοδο.