ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Eνώ εκκρεμεί η απόφαση της ΡΑΕ για πλαφόν στα καύσιμα οι φορείς της αγοράς αντιδρούν

πηγή: www.worldenergynews.gr

Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, η κατάργηση της επιδότησης που υπήρχε μέχρι το 2015 αύξησε το πραγματικό κόστος μεταφοράς των καυσίμων στα νησιά, κάτι που προφανώς έχει πλέον περάσει στην αντλία

Την ώρα που ακόμη εκκρεμεί η απόφαση – γνωμοδότηση της Ολομέλειας της ΡΑΕ περί της επιβολής ανώτατων ορίων στις τιμές των υγρών καυσίμων, το ενδεχόμενο εφαρμογής πλαφόν έχει ήδη προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από φορείς της αγοράς των πετρελαιοειδών.
Το World Energy News αποκάλυψε από την περασμένη εβδομάδα (1/8) ότι διερευνάται η γεωγραφικά «στοχευμένη» επιβολή Ανώτατων Τιμών Καταναλωτή (ΑΤΚ).
Όπως αναφερόταν στο άρθρο, το μέτρο θα αφορά κυρίως στις νησιωτικές περιοχές, ενώ ήδη από τον περασμένο μήνα είχε παρέμβει για το θέμα η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ζητώντας από τα συναρμόδια υπουργεία την εφαρμογή πλαφόν.
Με βάση τις πληροφορίες που κυκλοφόρησαν στο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε, η ΡΑΕ ανέλαβε να επεξεργασθεί τη διακύμανση των τιμών τους τελευταίους μήνες ανά την επικράτεια, διαπιστώνοντας ότι αν και υπήρξε αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών του πετρελαίου, αυτή δεν αποτυπώθηκε σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας.
Μάλιστα, παρόλο που έχει καταλήξει στη μεθοδολογία προσδιορισμού των ανώτατων τιμών, η οποία είναι αυστηρότερη σε σχέση με ό,τι ίσχυσε το 2011 όταν και επιβλήθηκε πλαφόν στις τιμές λιανικής πώλησης υγρών καυσίμων σε 13 νομούς της χώρας, ακόμη το θέμα δεν έχει συζητηθεί στην Ολομέλεια της Αρχής, ώστε να αποφασισθεί κατά πόσο θα προχωρήσει σε σχετική εισήγηση προς το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης.

ΣΕΕΠΕ: Λειτουργία του κλάδου βάσει των κανόνων της ελεύθερης αγοράς

Την αντίθεσή του σε αυτό το ενδεχόμενο εξέφρασε ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), ο οποίος σε ανακοίνωσή του επισημαίνει πως πάγια θέση του είναι η λειτουργία του κλάδου σύμφωνα με τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς και τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η προώθηση του υγιούς ανταγωνισμού σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας, ώστε οι επιχειρήσεις του κλάδου να παρακολουθούν και να προσαρμόζουν τις τιμές τους ανάλογα με τις διακυμάνσεις των διεθνών τιμών, όπως ισχύει σε όλα τα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης με γνώμονα την εξυπηρέτηση και την προστασία του καταναλωτή.
Όπως προσθέτει ο Σύνδεσμος, από τα μέσα του 2017 μέχρι σήμερα, οι διεθνείς τιμές τόσο του αργού, όσο και των προϊόντων που παράγονται από αυτό, ακολουθούν ανοδική πορεία.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι διεθνείς τιμές πετρελαιοειδών και συγκεκριμένα της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων, από τον Ιούλιο του 2017 μέχρι και σήμερα, έχει αυξηθεί κατά 40 – 50%.
Η σύγκριση των λιανικών τιμών ανά περιοχή, αγνοώντας τις ιδιαιτερότητες που έχει η γεωγραφική διασπορά της Ελλάδας, τις συνθήκες και τα διαφορετικά μέσα μεταφοράς των προϊόντων, αλλά και τους άνισους όγκους καταναλώσεων σε κάποιες παραμεθόριες περιοχές με υψηλή εποχικότητα, οδηγούν πολλές φορές σε εσφαλμένα συμπεράσματα.
Ο ΣΕΕΠΕ υπενθυμίζει ότι για πολλά νησιά υπήρχε κάποτε ειδικός κρατικός λογαριασμός, ο οποίος τροφοδοτείτο από μία εισφορά στην τιμή αντλίας κι επιδοτούσε τις μεταφορές στα νησιά.
Το Δημόσιο, από τον Οκτώβριο του 2015, έχει καταργήσει την επιδότηση, συνεχίζει όμως να εισπράττει κάτω από άλλη ονομασία την εισφορά αυτή.
Δηλαδή, εισπράττει χωρίς πλέον να αποδίδει.
Αυτό έχει αυξήσει αντίστοιχα το πραγματικό κόστος μεταφοράς και η αύξηση έχει πλέον περάσει προφανώς στην αντλία.
Παράλληλα, ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος, που δηλώνει ότι παραμένει στη διάθεση των φορέων για τη συνολική κατανόηση της λειτουργίας του κλάδου, αλλά και την επεξεργασία όλων των προτάσεων, ώστε να βρεθεί η βέλτιστη λύση με στόχο τον υγιή ανταγωνισμό, αλλά και την προστασία και την εξυπηρέτηση των καταναλωτών σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.

ΠΟΠΕΚ: Ο μικρός ανταγωνισμός οδηγεί σε αυξημένες τιμές στα νησιά

Από την άλλη πλευρά, η ΠΟΠΕΚ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων) σημειώνει πως υπάρχει λογική εξήγηση για το γεγονός ότι σε κάποια νησιά το κόστος των καυσίμων έχει αισθητή διαφορά από τις τιμές που διαμορφώνονται στην ηπειρωτική Ελλάδα.
Όπως αναφέρει, ο μεγάλος αριθμός εταιρειών εμπορίας και πρατηρίων που δραστηριοποιούνται στην ηπειρωτική Ελλάδα, με υπολογίσιμες καταναλώσεις καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου, δημιουργεί έναν πολύ ισχυρό ανταγωνισμό, σε πολλές περιπτώσεις και αθέμιτο, συμπιέζοντας τα ποσοστά των μικτών κερδών τους μεταξύ 3 – 6%.
Αντιθέτως, στα νησιά ο μικρός αριθμός εταιρειών και πρατηρίων που δραστηριοποιούνται, με εποχικές – καλοκαιρινές καταναλώσεις, δικαιολογημένα τους οδηγεί για την επιβίωση τους σε μικτά ποσοστά κερδών μεταξύ 5 – 8%.
«Είναι αθέμιτο και παράλογο;», αναρωτιέται στο δελτίο Τύπου που εξέδωσε.

Τέλος, η ΟΒΕ (Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας) τονίζει πως αν η κυβέρνηση επιχειρήσει να βάλει πλαφόν μόνο στις τιμές των πρατηρίων, χωρίς να μπει ταυτόχρονα και στα προηγούμενα στάδια διακίνησης, θα συμβεί ό,τι είχε συμβεί και στις προηγούμενες περιπτώσεις επιβολής πλαφόν, δηλαδή κάποια πρατήρια θα αναγκαστούν να πωλούν με μηδενικό κέρδος και κάποια με ζημίες.
Σύμφωνα με την ΟΒΕ, η συνήθης αιτία υψηλών τιμών είναι, κατά σειρά συχνότητας, οι υψηλοί υπέρογκοι ειδικοί φόροι κατανάλωσης , οι ειδικές συνθήκες μεταφοράς των καυσίμων και τα προβλήματα βιωσιμότητας πρατηρίων σε απομακρυσμένες περιοχές.
Παράλληλα, οι περιπτώσεις υψηλών τιμών είναι ελάχιστες και δεν επηρεάζουν τον κύριο όγκο των καταναλωτών και της κατανάλωσης.
«Θα πρέπει να γνωρίζει η κυβέρνηση ότι τις τιμές Ελλάδος δεν τις καθορίζουν τα 4 με 5 πρατήρια σε απομακρυσμένες άγονες νησιωτικές περιοχές, στις οποίες οι πωλήσεις στην περίοδο του χειμώνα είναι μηδενικές», τονίζει χαρακτηριστικά στην ανακοίνωσή της.