ΗΜΕΡΙΔΑ ΛΑΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΛΑΘΡΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΥΣΙΜΩΝ

 

 

τΜε θέμα το «Λαθρεμπόριο Καυσίμων – Φορολογική πολιτική – Θέρμανση λαϊκών νοικοκυριών», πραγματοποιήθηκε, την Πέμπτη 1η  Δεκέμβρη 2016, στην αίθουσα της ΕΣΗΕΑ, ημερίδα την οποία διοργάνωσε η  «Λαϊκή Ενότητα» (ΛΑΕ).

 

Ένα θέμα που, για τις κυβερνήσεις αποτελεί «καυτή πατάτα» και άβατο για βαθιούς ελέγχους, για τους καταναλωτές απαγορευτικό κόστος και για τους νόμιμους επαγγελματίες σκληρή δοκιμασία.ο γΚοινό συμπέρασμα πάνω στο οποίο κατέληξε η ημερίδα, ήταν το τεράστιο έλλειμμα πολιτικής βούλησης όλων των κυβερνήσεων να καταπολεμήσουν πραγματικά το λαθρεμπόριο, την παραβατικότητα και να μειώσουν τους εξοντωτικούς  φόρους που παγώνουν καταναλωτές και οικονομία.ματοποιήθηκε, την Πέμπτη 1η  Δεκέμβρη 2016, στΗ ημερίδα άνοιξε με γραπτό χαιρετισμό του Παναγιώτη Λαφαζάνη, Γραμματέα της ΛΑΕ, ο οποίος διαβάστηκε από τη συντονίστρια της εκδήλωσης κας Δέσποινας  Καρούση.

Ο ΘανάσηΟ Θανάσης Πετράκος, μέλος της Π.Γ. της ΛΑΕ, πρ. βουλευτής, μίλησε για την «Τιμολογιακή πολιτική στα καύσιμα και στο πετρέλαιο θέρμανσης».

ς ΠετΌπως επεσήμανε: Η  υπερφορολόγηση των καύσιμων «παγώνει»  τα νοικοκυριά και αυξάνει την ύφεση.

«Πέθαναν από το μαγκάλι γιατί δεν είχαν λεφτά για πετρέλαιο» έλεγαν τα δημοσιεύματα την 1η  Μαρτίου του 2013 για τους δυο αδικοχαμένους φοιτητές στη  Λάρισα. Ο  κ. Τσίπρας κατήγγειλε αμέσως τότε ,έντονα  τη  κυβέρνηση  Σαμαρά –Βενιζέλου γιατί  με τις μνημονιακές πολιτικές που εφάρμοζε  είχε  αυξήσει την ενεργειακή  φτώχεια.

Στις 23 Νοεμβρίου 2016 τα δημοσιεύματα  είχαν τίτλο

«Ασύλληπτη τραγωδία  στη Λάρισα : Χωρίς ρεύμα το διαμέρισμα που τυλίχθηκε στις φλόγες τραυματίζοντας το 4χρονο παιδί! Ένα αναμμένο κερί να προκάλεσε την τραγωδία». Ο κ. Τσίπρας τώρα όμως που υποτίθεται ότι  κυβερνάει   ούτε  είδε  ούτε άκουσε   τίποτα!!!.

Φυσικό  επόμενο  διότι ο  κ. Τσίπρας  μετά την υπογραφη του 3ου  μνημονίου   όχι μόνο συνεχίζει  τις μνημονιακές πολιτικές αλλά αύξησε 24% τον ΕΦΚ στο  πετρέλαιο θέρμανσης και τον ΦΠΑ με συνέπεια την περαιτέρω  αύξηση  της ενεργειακής φτώχειας .

Σήμερα σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η ενεργειακή φτώχεια πλήττει περίπου το 36% των νοικοκυριών στην Ελλάδα. Η Πατρίδα μας  βρίσκεται στις πρώτες τρεις χώρες με τα πιο υψηλά ποσοστά ενεργειακής φτώχειας στην Ευρώπη, καθώς το 70% των νοικοκυριών αδυνατεί να διατηρήσει την κατοικία του ζεστή, το 50,7% καθυστερεί να αποπληρώσει οφειλές στους Οργανισμούς Κοινής Ωφελείας και το 29,5% ζει σε κατοικίες με ακατάλληλες συνθήκες διαβίωσης. Οι αντίστοιχοι μέσοι όροι  στην Ε.Ε. είναι 10,8%, 10% και 15,1%.!!!

Ο Νίκος Γεωργακάκης, συντονιστής Επιτροπής Ενέργειας της ΛΑΕ, μίλησε για το «Λαθρεμπόριο καυσίμων και τις προϋποθέσεις αντιμετώπισης»

Όπως τόνισε: «το λαθρεμπόριο δεν αντιμετωπίζεται με διακηρύξεις.

Επιβάλλεται   πολιτική βούληση σύγκρουσης με τα ισχυρά συμφέροντα του κλάδου.                                                                        

Η πρόσφατη αύξηση του ΕΦΚ και η αυξημένη τιμή στο πετρέλαιο θέρμανσης –από 0,82 σε ο,92 € ανά λίτρο, λόγω και της αύξησης του ΕΦΚ,  ήταν το ερέθισμα για την εκδήλωση αυτή όπου κρίναμε σκόπιμο πέρα των αυξήσεων να καταπιαστούμε και με το θέμα του λαθρεμπορίου στα καύσιμα. Θυμόμαστε πως ο ΣΥΡΙΖΑ, πριν τις εκλογές του 2015 , αλλά και όταν ανέλαβε την διακυβέρνηση της χώρας είχε πολύ ψηλά στην ατζέντα το θέμα αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου. Όμως, ο απολογισμός, μετά από  δύο σχεδόν  χρόνια είναι ανύπαρκτος ή όπως συνηθίζεται να λέγεται «άνθρακες ο θησαυρός»

Ο Θόδωρος Παπαδόπουλος, οικονομολόγος ερευνητής, μίλησε για τη Φορολογική πολιτική και τους φορολογικούς ελέγχους  στο κύκλωμα καυσίμων. Όπως επεσήμανε:

 «Πολύ φοβάμαι ότι ο  τίτλος της σημερινής μας εκδήλωσης φόροι και λαθρεμπόριο παγώνουν την Ελλάδα ίσως είναι ήπιος σε σχέση με τη ζοφερή πραγματικότητα. Μια απλή ματιά στις στατιστικές κατανάλωσης καυσίμων θέρμανσης είναι αποκαλυπτική.

Από το 2009 έως και το 2015 η κατανάλωση (σε μετρικούς τόνους) του πετρελαίου θέρμανσης μειώθηκε κατά 58%. Φυσικά, η εικόνα αυτή αφορά το σύνολο της κατανάλωσης, συμπεριλαμβάνει δηλαδή πάσης φύσεως επαγγελματικούς χώρους, δημόσιες υπηρεσίες, νοσοκομεία κλπ.

Την ίδια στιγμή, η διείσδυση του φυσικού αερίου στην αγορά είναι πολύ μικρή και το επίδομα θέρμανσης ανεπαρκές ως προς την αναπλήρωση του ελλείμματος της οικιακής ενεργειακής κατανάλωσης».

Η κα Μαρία Ζάγκα, πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Ν. Αττικης (ΕΒΝΑ) μίλησε με οξύτατους χαρακτηρισμους για το έλλειμμα πολιτικης βούλησης από τις κυβερνήσεις και τα τεράστια προβλήματα που δημιουργούν το λαθρεμπόριο και η παραβατικότητα στους νομιμους βενζινοπώλες.  ΔΕΙΤΕ ΕΔΏΤΟ ΣΧΕΤΙΚΟ VIDEO 


Ο Μιχάλης Κιούσης, Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος  (Ο.Β.Ε.), κατέθεσε την άποψη της Ομοσπονδίας για τις πολιτικές αφανισμού των βενζινοπωλών και παγώματος των καταναλωτών.

Όπως είπε: «Αν θα λέγαμε τι είναι αυτό που κύρια χαρακτηρίζει εδώ και δεκαετίες τον τομέα, είναι πραγματικά η έλλειψη πολιτικής βούλησης των εκάστοτε κυβερνήσεων να πατάξουν την παραβατικότητα, το λαθρεμπόριο και τη διαφθορά.

Είναι αλήθεια ότι συγκρούονται μεγάλα συμφέροντα και καμία κυβέρνηση δεν θέλησε να συγκρουστεί μαζί τους. Μέσα σε αυτές τις συγκρούσεις οι μεν  βενζινοπώλες και καταναλωτές είναι πάντα οι χαμένοι, οι δε ισχυροί αλλά και οι παραβάτες, μικροί και μεγάλοι, οι κερδισμένοι. Γνωστό είναι το λαϊκό γνωμικό ότι «όταν συγκρούονται στο βάλτο τα βουβάλια την πληρώνουν τα βατράχια»! Αυτό ακριβώς γίνεται».

Κυρίες και κύριοι, 

 

Η πρωτοβουλία σας να εξετάσετε βαθιά τον τομέα των υγρών καυσίμων, είναι μια καλή ευκαιρία να δούμε τα προβλήματα του. Προβλήματα πολιτικών, προβλήματα νομοθεσίας, προβλήματα παραβατικότητας, προβλήματα καταναλωτών και φυσικά προβλήματα των ανθρώπων της εργασίας, των βενζινοπωλών.

 

Αν θα λέγαμε τι είναι αυτό που κύρια χαρακτηρίζει εδώ και δεκαετίες τον τομέα, είναι πραγματικά η έλλειψη πολιτικής βούλησης των εκάστοτε κυβερνήσεων να πατάξουν την παραβατικότητα, το λαθρεμπόριο και τη διαφθορά.

 

Είναι αλήθεια ότι συγκρούονται μεγάλα συμφέροντα και καμία κυβέρνηση δεν θέλησε να συγκρουστεί μαζί τους. Μέσα σε αυτές τις συγκρούσεις οι μεν  βενζινοπώλες και καταναλωτές είναι πάντα οι χαμένοι, οι δε ισχυροί αλλά και οι παραβάτες, μικροί και μεγάλοι, οι κερδισμένοι. Γνωστό είναι το λαϊκό γνωμικό ότι «όταν συγκρούονται στο βάλτο τα βουβάλια την πληρώνουν τα βατράχια»! Αυτό ακριβώς γίνεται.

 

Πρόκειται για θέατρο του παραλόγου. Κάθε φορά που για διάφορους λόγους, αλλά κυρίως για κοινωνικούς, γίνεται λόγος για την ακρίβεια των καυσίμων, οι κυβερνήσεις με τη συμβολή και ορισμένων μέσων ενημέρωσης, εξαπολύουν μύδρους κατά των βενζινοπωλών, του λαθρεμπορίου (γενικώς) και των παραβατών και εξαγγέλλουν μέτρα. Τα μέτρα τελικά καταλήγουν σε βάρος των βενζινοπωλών, ακριβώς επειδή δεν θέλουν ποτέ να κτυπήσουν την καρδιά του προβλήματος: Τις αρχικές τιμές, την παραβατικότητα και την εξοντωτική φορολογία.

 

 

Για ποια πολιτική μιλάμε;

 

Αρκεί να θυμίσουμε ότι πριν χρόνια, η Επιτροπή Ανταγωνισμού επέβαλε εξοντωτικά πρόστιμα, δήθεν για εναρμόνιση υψηλών τιμών, σε 9 πρατήρια της Άρτας, ενώ ποτέ και πουθενά  δεν είδε υψηλές τιμές σε άλλο επίπεδο!

 

Να θυμηθούμε την κατάργηση της απαγόρευσης των τιμών κάτω του κόστους που άνοιξε τις διάπλατα τις πύλες της παραβατικότητας στα λαμόγια να πωλούν καύσιμα κάτω από τις τιμές του διυλιστηρίου για να καταλάβουμε ποιοι και πως νομοθετούν. Ποτέ  κανένας δεν διώχτηκε για τέτοια πραγματική παράβαση γιατί δεν είναι παράβαση πλέον και οι αρχές ελέγχου όπως μας ενημέρωσαν πολλές φορές, όταν διαμαρτυρόμασταν ότι «δεν διαπίστωσαν καμία παράβαση»!!!

 

Να θυμίσουμε ακόμη ότι η συγκρότηση των τιμών πώλησης των διυλιστηρίων είναι «επιχειρηματικό μυστικό» και δεν επιτρέπεται να την ξέρουν ούτε οι υπουργοί; Όμως από εκεί είναι το πρώτο πρόβλημα των τιμών, χωρίς βέβαια να παραγνωρίζουμε την επιβολή, στη συνέχεια, πάνω σε αυτές των εξοντωτικών φόρων.

 

Να θυμίσουμε ότι τα διυλιστήρια και οι εταιρείες δεν έχουν συστήματα εισροών – εκροών και τα μεγάλα μέσα μεταφοράς γεωγραφική ηλεκτρονική παρακολούθηση, ώστε να «κουμπώνουν» ηλεκτρονικά όλες οι ποσότητες καυσίμων από την εισαγωγή μέχρι τον τελευταίο βενζινάδικο και να ελέγχεται κάθε σταγόνα από πού ξεκινάει και που καταλήγει; Ωραίες οι τεχνικές και άλλες αντιρρήσεις για τα συστήματα από τους εκπροσώπους των επιπέδων που δεν τα έχουν εγκαταστήσει, αλλά η ουσία είναι πάντα μία: το λαθρεμπόριο βασιλεύει!

 

Ενώ λοιπόν, οι κυβερνήσεις και οι υπουργοί, εξάγγειλαν εγκατάσταση των συστημάτων εισροών – εκροών και ηλεκτρονικής παρακολούθησης, σε όλα τα επίπεδα, για να κτυπηθεί η παραβατικότητα, έχουμε καταλήξει να τα εγκαταστήσουν με το αίμα του 6.500 βενζινοπώλες, αλλά να είναι δήθεν αδύνατο να εγκατασταθούν σε 4 διυλιστήρια, 20 εταιρίες, και μερικές εκατοντάδες σλέπια και μεγάλα βυτιοφόρα.

 

Πρόσφατα με το νέο νόμο, πάλι μιλάνε για συστήματα γεωγραφικού ηλεκτρονικού έλεγχου που ΘΑ εγκαταστήσουν σε βυτιοφόρα και σλέπια αλλά και εκεί απλώς «ΔΥΝΑΤΑΙ» ο υπουργός. Στους βενζινοπώλες όμως τα επέβαλαν!

 

Μιλάνε για το λαθρεμπόριο καυσίμων λες και είναι η πηγή που θα κλείσει κάθε κοινωνική πληγή και εξαγγέλλουν μέτρα. Τελικά ούτε μέτρα εξαγγέλλουν ούτε μας λένε πόση ακριβώς είναι η φοροδιαφυγή από το λαθρεμπόριο. Για εμάς είναι πολύ κατώτερο το ποσό του λαθρεμπορίου από αυτά που εξαγγέλλουν κατά καιρούς διάφοροι «ειδικοί» και μη, αλλά τη ζημιά την κάνουν. Εξοντώνουν τα νόμιμα πρατήρια και βασιλεύουν τα λαμόγια, μέχρι την επόμενη φορά να επανέλθει το θέμα.

 

Κυρίες και κύριοι,

 

Με την κρίση και τα μνημόνια, όλα είναι πιο δύσκολα για τον κλάδο μας, των πρατηρίων καυσίμων, για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και για τον λαό μας γενικότερα.

 

Είχαμε πλήρη επίγνωση ότι μέσα στη γενική κρίση που διέρχεται η χώρα, η κρίση του κλάδου μας θα οξύνεται διαρκώς. Η πρόβλεψή μας αυτή δεν ήταν αυθαίρετη αλλά στηριζόταν στα δεδομένα άσκησης πολιτικής των κυβερνήσεων επιβεβαιωθήκαμε. Από την αρχή της κρίσης, παρότι οι κυβερνήσεις άλλαζαν, η πολιτική έναντι του κλάδου και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων παρέμεινε ίδια: Πολιτική αφανισμού και εκτόπισης από την αγορά για να την καταλάβουν εύκολα οι μεγάλοι όμιλοι και οι πολυεθνικές.

 

Εδικά στον κλάδο μας, αυτό είναι ολοφάνερο αφού εμείς, οι επαγγελματίες βενζινοπώλες, κλείνουμε διαρκώς γιατί η επιβίωση είναι αδύνατη, όση προσπάθεια και αν κάνουμε, ενώ οι αλυσίδες των εταιρικών πρατηρίων και τα πρατήρια «αγνώστων συμφερόντων» αυξάνουν τη δύναμή τους.

 

Προειδοποιήσαμε, από το 2010, ότι οι συνέπειες θα είναι βαριές στον κλάδο αλλά και γενικότερα στην οικονομία και την κοινωνία. Δυστυχώς επιβεβαιωθήκαμε αλλά οι κυβερνήσεις άκουγαν μόνο τη φωνή των δανειστών.

 

Σήμερα βρισκόμαστε σε χειρότερο σημείο, με αυξημένο το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ, με τεράστια ληξιπρόθεσμα χρέη, με ανεργία στα ύψη, με μειωμένη παραγωγή και με πλήρη αδυναμία να λειτουργήσει μια κανονική οικονομία. Οι αυταπάτες για «αντίσταση» και νέα πολιτική ανάπτυξης, διαλυθήκαν μέσα στο σκληρό 3ο μνημόνιο, το οποίο υπηρετεί με ευλάβεια η σημερινή κυβέρνηση η οποία είχε διακηρύξει την κατάργησή των μνημονίων! Ούτε ανάπτυξη, ούτε «Παράλληλο Πρόγραμμα», ούτε ελάφρυνση των αδύναμων. Μόνο μέτρα, φόρους, περικοπή μισθών και συντάξεων ζούμε.

 

Σήμερα διανύουμε μια τραγική περίοδο, η οποία δυστυχώς επιδεινώνεται συνεχώς, με κρίσιμο σημείο το νέο έτος 2017, στο οποίο καλούμαστε να ανταποκριθούμε σε νέα δυσβάστακτα βάρη.

 

Ο κλάδος μας μετράει ήδη από την αρχή της κρίσης 2.500 κλεισμένα οικογενειακά πρατήρια. Τα νέα βάρη είναι βέβαιο ότι μας οδηγούν σε νέα κλεισίματα. Στο μεταξύ, η αγορά καταλαμβάνεται από μεγάλες αλυσίδες πρατηρίων ή από άγνωστα συμφέροντα, πράγμα που όχι μόνο αλλοιώνουν τον ανταγωνισμό αλλά εξαρτούν και τους καταναλωτές.

 

Συνοπτικά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ως κλάδος είναι τα εξής:

 

Υπερβολικοί φόροι και ασφαλιστικές εισφορές. Από 1.1.2017 καλούμαστε να καταβάλουμε μέχρι και το 67% των εσόδων μας σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές. Επιπλέον το τέλος επιτηδεύματος, η επιβολή αναγκαστικών, δια νόμου, εγκαταστάσεων συστημάτων στα πρατήρια κ.α. μας οδηγούν σε οικονομικό αδιέξοδο. Κάτω από τέτοιες συνθήκες είναι αδύνατο να επιβιώσουν τα πρατήρια, όπως και κάθε μικρομεσαία επιχείρηση.

 

Βρισκόμαστε προ προμελετημένου κλεισίματος. Η παγερή αδιαφορία της κυβέρνησης στις φωνές διαμαρτυρίας μας, για τους φόρους, τα βάρη και τις εισφορές, μας κάνει να φοβόμαστε ότι μας έχει προγραμμένους. Αντί για προγράμματα αντιμετώπισης της κρίσης και ανάπτυξης, κάτω από νέες συνθήκες, έχουμε μόνο μέτρα φορολογίας και περιστολής της οικονομικής δραστηριότητας και φαύλο κύκλο φόρων και μείωσης των εισοδημάτων από τα οποία αντλούνται. Φοβόμαστε πως βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέα γενιά μαζικών κλεισιμάτων πρατηρίων. Σε τι θα ωφεληθούν πρατηριούχοι, καταναλωτές και εθνική οικονομία από μια τέτοια εξέλιξη;

 

Η παρανομία μας εξοντώνει.Οι νόμιμοι συνάδελφοι βενζινοπώλες, μετά την εγκατάσταση των συστημάτων εισροών – εκροών, είναι, μαζί με άλλους κλάδους όπως οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβούντες και οι πράκτορες ΠΡΟ-ΠΟ, από τους κλάδους που δεν μπορεί να αποφύγει, και ορθά, τη διαφάνεια και φορολόγηση κάθε εσόδου. Έτσι όμως οι φόροι μας κάνουν ευάλωτους τόσο σε παραβάτες όσο και σε λαθρέμπορους που αποφεύγουν τη φορολογία.

Δυστυχώς, η κυβέρνηση δεν αξιοποιεί τα συστήματα εισροών – εκροών, δεν ελέγχει κεντρικά τα στοιχεία που μεταδίδονται στη ΓΓΠΣ, δεν έχει επιβάλει την εγκατάσταση παρόμοιων συστημάτων ελέγχου στα άλλα επίπεδα (διυλιστήρια, εταιρείες εμπορίας, ναυτιλιακές δεξαμενές – σλέπια, μεγάλα βυτιοφόρα, εικονικές εξαγωγές κ.α.).

 

Ομοίως, δεν ελέγχεται η παραβατικότητα και η ηλεκτρονική αλλοίωση των συστημάτων μέτρησης και μετάδοσης στοιχείων, με αποτέλεσμα την κλοπή των καταναλωτών, του Δημοσίου και των νομίμων συναδέλφων, οι οποίοι βρίσκονται σε απόγνωση από τον αθέμιτο ανταγωνισμό που αντιμετωπίζουν. Σημειώνουμε ότι σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που κατατέθηκαν  πρόσφατα στη Βουλή, το 2014 γινόταν 2.280 έλεγχοι κάθε μήνα στα πρατήρια, το 2015, 738 έλεγχοι και το 2016, μόνο 285 έλεγχοι!  Όσο για το λαθρεμπόριο, το 2016 κατασχέθηκαν 5 τόνοι σε σύνολο κατανάλωσης περίπου 7.200.000 τόνους ή το… 0,00007% της κατανάλωσης !!!

 

Απαράδεκτη αύξηση των Εδικών Φόρων Κατανάλωσης (ΕΦΚ).  Από τη δεκαετία του 2000, οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης στα καύσιμα αυξάνουν διαρκώς. Έχουμε γίνει από τις χώρες με τους μεγαλύτερους ΕΦΚ στην ΕΕ. Ως που θα φτάσει αυτό; Ήδη ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης αυξήθηκε από 15/10/2016 κατά 50€ το χιλιόλιτρο, συν ο ΦΠΑ 12€ πάνω σε αυτόν, σύνολο νέας επιβάρυνσης 62€! Όταν το 2012 εξισώθηκαν οι ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης στα 330€ το χιλιόλιτρο, η κατανάλωση έπεσε πάνω από 70% και τα δημόσια έσοδα σημείωσαν μείωση, ενώ σημειώθηκαν και κοινωνικά δράματα, πέρα από την αποψίλωση δασών και επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Η μείωσή του ΕΦΚ στα 230€ το 2014, έφερε μια σχετική αύξηση στην κατανάλωση και στα έσοδα. Τώρα, με τη νέα αύξηση του ΕΦΚ στα 280€ το χιλιόλιτρο και την παράλληλη μείωση των εισοδημάτων, φοβόμαστε ότι θα επανέλθουμε στις παγερές μέρες του 2013.

 

Όσο για τους ΕΦΚ των άλλων καυσίμων, η αύξηση δεν συμβάλει πλέον σε αύξηση εσόδων ενώ προκαλεί σωρεία προβλημάτων στην ομαλή λειτουργία της κοινωνίας και της οικονομίας. Αρκεί να πούμε ότι από 1.1.2017 θα έχουμε νέες αυξήσεις όλων των ΕΦΚ. Ο δε ΕΦΚ της αμόλυβδης βενζίνης από το 2009 μέχρι 1.1.2017 ανεβαίνει από τα 359€ το χιλιόλιτρο στα 700€. Συνυπολογιζομένων και των αυξήσεων του ΦΠΑ, η επιβάρυνση ξεκινάει από τα 427€ το χιλιόλιτρο το 2009 και εκτοξεύεται στα  868€ το 2017! Μια αύξηση πάνω από 103%!

 

Χωρίς εκλογίκευση των φόρων στα καύσιμα, τόσο η κοινωνία όσο και η οικονομία δεν θα μπορέσουν ποτέ να λειτουργήσουν ομαλά και να συμβάλλουν στην έξοδο από την κρίση και στην ανάπτυξη.

 

Το «σύστημα προστίμων» ΗΦΑΙΣΤΟΣ. Μέσα στα προβλήματα του κλάδου είναι και η συνέχιση λειτουργίας του συστήματος ΗΦΑΙΣΤΟΣ για την καταγραφή της  κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης, το οποίο ξεπεράστηκε εντελώς από τα συστήματα εισροών – εκροών. Δυστυχώς διατηρείται πλέον μόνο σαν μηχανισμός επιβολής πρόστιμων για εντελώς τυπικές παραβάσεις, όπως π.χ. πρόστιμο 100 ευρώ για καθυστέρηση μιας ημέρας στην αναγραφή της απόδειξης στο σύστημα, ανεξαρτήτως αν έχουν πληρωθεί όλοι οι φόροι, ή για μια διόρθωση αριθμού οδού σε καταναλωτή ο οποίος έδωσε λάθος στοιχεία και μπορεί να αγόρασε πετρέλαιο σε μπιντονάκι αξίας 10 ευρώ, από το οποίο ο βενζινοπώλης θα κέρδιζε μεικτά μισό ευρώ! Πρόκειται για εξοντωτικό σύστημα που πρέπει να καταργηθεί.

 

Ο αφανισμός του επικουρικού μας Ταμείου

 

Το Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Βενζινοπωλών (ΤΕΑΠΥΚ) που τέθηκε σε λειτουργία το 1979, ήταν από τα πλέον εύρωστα, και με σημαντικά αποθεματικά, επικουρικό ταμείο. Σταδιακά με τα «δομημένα ομόλογα», το PSI, το κούρεμα των αποθεματικών, τα αγύριστα δάνεια από τον ΟΑΕΕ, στον οποίο υπήχθη από το 2008 μέχρι το 2015, και η υπαγωγή και συγχώνευση στο ΕΤΕΑ με κατάργηση του τρόπου καταβολής εισφορών, κυριολεκτικά το αφάνισαν. Τον Οκτώβριο «κόπηκαν» οι επικουρικές συντάξεις, για μια ακόμη φορά, κατά 40% ως 45%. Σήμερα είναι άγνωστο πόσο ακόμη θα μειωθούν παρότι η αναλογιστική μελέτη πρόβλεπε θετικό μέλλον για το Ταμείο. Εκτός αυτού, η ΥΑ για καταβολή εισφορών, μένει ανενεργή από το 2014 και συσσωρεύονται αναδρομικά που θα είναι αδύνατο να καταβληθούν, ενώ το τελευταίο μέρισμα (2012) του Κλάδου Κοινής Διανομής του Ταμείου, που δικαιούνταν οι βενζινοπώλες, κατακρατείται αδικαιολόγητα και δεν αποδίδεται.

 

 

 

Αν θα θέλαμε να πούμε κάτι που να περικλείει όλη την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η κλάδος των υγρών καυσίμων στη χώρα μας είναι να πάμε πάλι στην αρχή: Δεν υπάρχει πολιτική βούληση για εξυγίανση, για σωστό επιχειρηματικό ανταγωνισμό, για δίκαιη φορολόγηση και για πάταξη της παραβατικότητας, του λαθρεμπορίου και της διαφθοράς.

 

Ευχαριστώ.

 

 

 

Η εξέλιξη των Συντελεστών Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα

 

 

Αμόλυβδη – 95.  ΕΦΚ και ΦΠΑ- Ευρώ ανά 1.000 λίτρα

 

Έτος

 ΕΦΚ

ΦΠΑ

ΣΥΝΟΛΟ

2001

296

18%

349,28

1.1.2006

313

19%

372,47

1.1.2009

359

19%

427.21

1.7.2009

410

19%

487,90

9.2.2010

530

21%

641,30

5.3.2010

610

21%

738,10

3.5.2010

670

21%

810,70

1.7.2010

670

23%

824,10

1.6.2016

670

24%

830,10

1.1.2017

700

24%

868,00

 

 

Πετρέλαιο κίνησης 

 

Έτος

 ΕΦΚ

ΦΠΑ

ΣYΝΟΛΟ

1.1.2006

260

19%

309,40

1.12007

276

19%

328,44

1.1.2008

293

19%

348,67

1.1.2009

302

19%

359,38

9.2.2010

352

21%

425,92

5.3.2010

382

21%

462,22

3.5.2010

412

21%

498,52

1/9/2012

330

23%

405,90

1.6.2016

330

24%

409,20

1.1.2017

410

24%

508,40

 

 

 

 

Πετρέλαιο θέρμανσης.

 

Έτος

 ΕΦΚ

ΦΠΑ

ΣΥΝΟΛΟ

13.10.2002

18

18%

21,24

16.10.2003

21

18%

24,78

15.10.2008

21

19%

24,99

15.10.2010

21

23%

25,83

15.10.2011

60

23%

73,80

15.10.2012

330

23%

405,90

15.10.2013

230

23%

282,90

15.10.2016

280

24%

347,20

 

 

ΕΦΚ Υγραερίων (LPG)

 

Έτος

 ΕΦΚ

ΦΠΑ

ΣΥΝΟΛΟ

1.7.2011

200

23%

246,00

8.11.2012

330

23%

405,90

1.6.2016

330

24%

409,20

1.1.2017

430

24%

533,20

 

ΔΕΙΤΕ ΕΔΏΤΟ ΣΧΕΤΙΚΟ VIDEOhttps://youtu.be/_l5FOK_pgY4

 

ος της Π.Γ. της θέρμανσης».

 

Όπως επεσήμανε:

 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΛΑΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ 2/12/2016

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε στην ΕΣΗΕΑ, η εκδήλωση- ημερίδα της ΛΑ.Ε., με θέμα:

“Λαθρεμπόριο καυσίμων – Φορολογική πολιτική – Θέρμανση λαϊκών νοικοκυριών”.

Στην εκδήλωση συμμετείχαν και μίλησαν εκτός από στελέχη της ΛΑΕ και εκπρόσωποι κοινωνικών φορέων.

Στο πρώτο μέρος της Ημερίδας, εξετάσθηκαν οι ασκούμενες πολιτικές των κυβερνήσεων της τελευταίας δεκαετία στο κύκλωμα καυσίμων. Ειδικότερα:

Ο Θ.Πετράκος (μέλος της ΠΓ της ΛΑ.Ε. και πρώην βουλευτής) αναφέρθηκε στην αύξηση του Ειδικών Φόρων Καυσίμων (ΕΦΚ) επί των ενεργειακών προϊόντων και τις επιπτώσεις που είχαν στα λαϊκά νοικοκυριά, στην οικονομία και στα δημόσια έσοδα.

Ο Ν.Γεωργακάκης (συντονιστής Επιτροπής Ενέργειας της ΛΑ.Ε) αναφέρθηκε στο λαθρεμπόριο, τις αιτίες που το τροφοδοτούν, τις μορφές και συνέπειες της παράνομης διακίνησης και λαθρεμπορίου καυσίμων και κατέληξε ότι το πρόβλημα δεν αντιμετωπίζεται με διακηρύξεις αλλά προϋποθέτει πολιτική βούληση, σύγκρουσης με τα ισχυρά επιχειρηματικά συμφέροντα και σπάσιμο της διαπλοκής με πολιτικά πρόσωπα.

Ο Θοδ.Παπαδόπουλος (ερευνητής, μέλος Γραμματείας Τομέα Οικονομικής Πολιτικής της ΛΑΕ), εστίασε κυρίως στην φορολογική πολιτική, στην αύξηση των φορολογικών συντελεστών στα καύσιμα (είναι από τους υψηλότερους των χωρών της Ε.Ε και Ο.Ο.Σ.Α.),  αποτελώντας εύκολη λύση για μείωση του ελλείμματος στο Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών, αλλά και πεδίο συγκάλυψης της απουσίας πολιτικής βούλησης καταπολέμησης της φοροδιαφυγήσ.

Στο δεύτερο μέρος της Ημερίδας, έγιναν παρεμβάσεις από εκπροσώπους κοινωνικών φορέων και συγκεκριμένα από τη Μαρία Ζάγκα (πρόεδρο της Ένωσης Βενζινοπωλών Ν. Αττικής) και το Μιχάλη Κιούση (πρόεδρο Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος), οι οποίοι αναφέρθηκαν στα προβλήματα από την παράνομη διακίνηση και λαθρεμπορία στον κλάδο στους επαγγελματίες βενζινοπώλες, οι οποίοι παράλληλα δυσκολεύονται να κρατήσουν τις επιχειρήσεις τους εν ζωή, λόγω των πρόσθετων φορολογικών και ασφαλιστικών επιβαρύνσεων, στην Αττική και στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Από την πλευρά του Δημήτρης Μακρυβέλιος, εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, εστίασε ιδιαίτερα στις αλλεπάλληλες παρεμβάσεις της Ομοσπονδίας προς την πολιτική ηγεσία, προκειμένου να εφαρμοστεί στο σύνολο του το σύστημα εισροών-εκροών σε όλο το κύκλωμα πετρελαιοειδών για την αποτελεσματική καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.

Επίσης εκ μέρους των εργαζόμενων του κλάδου, Παναγιώτης Κοντουσιάδης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενέργειας, αναφέρθηκε τόσο σε γενικότερα ζητήματα του ενεργειακού τομέα και την έλλειψη αποτελεσματικού μηχανισμού ελέγχου της ποιότητας καυσίμων και συμφώνησε με τους προηγούμενους ομιλητές στην έλλειψη πολιτικής βούλησης καταπολέμησης του λαθρεμπορίου, ενώ επεσήμανε ότι ο ΕΦΚ πρέπει να επανέλθει στον χαμηλό συντελεστή του 2011. Τέλος ο Η.Κοκουγιάννης, από την καταναλωτική οργάνωση «ΕΚΠΟΙΖΩ» και εκπρόσωπος της ΠΟΜΕΚ «Η Παρέμβαση», ζήτησε εκ μέρους των καταναλωτών, συνεργασία με τους εκπροσώπους των άλλων φορέων, κοινές δράσεις για μείωση της υπερ-φορολόγησης και καταπολέμησης της κλοπής καυσίμων από πειραγμένες αντλίες σε βάρος των καταναλωτών. Να σημειωθεί ότι όλοι οι ομιλητές, συμφώνησαν ότι η πάταξη της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου είναι κυρίως θέμα πολιτικής βούλησης.

Την εκδήλωση έκλεισε ο Γιάννης Τόλιος, μέλος της Π.Γ. της ΛΑΕ, και υπεύθυνος Οικονομικής Πολιτικής, ο οποίος τόνισε ότι η αλλαγή πολιτικής στο κύκλωμα καυσίμων και η καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης και του λαθρεμπορίου, αποτελεί σημαντικό κρίκο της πολιτικής φιλολαϊκής εξόδου από την κρίσει που προτείνει η ΛΑΕ: Ειδικότερα στο τομέα των καυσίμων χρειάζεται όπως τόνισε:

Α) Μείωση φορολογίας στα καύσιμα με επιστροφή των τιμών πετρελαίου θέρμανσης στα προ κρίσης επίπεδα για καταπολέμηση της «ενεργειακής φτώχειας».

Β) Πάταξη της παράνομης διακίνησης και λαθρεμπορίου καυσίμων και της συνεπαγόμενης φοροδιαφυγής.

Γ) Πλήρης λειτουργία του συστήματος «εισροών – εκροών» καυσίμων, σε όλο το κύκλωμα (παραγωγή, χονδρεμπόριο και λιανικό εμπόριο).

Δ) Συστηματική εποπτεία και αύξηση των έλεγχων στην αγορά και καταπολέμηση της δεσπόζουσας θέσης των μεγάλων εταιριών εμπορίας σε βάρος των ελεύθερων πρατηριούχων.

Ε) Ενίσχυση των μηχανισμών ελέγχου με εξειδικευμένο προσωπικό και τεχνικά μέσα.

ΣΤ) Αξιοποίηση εξειδικευμένων προτάσεων υπηρεσιακών, ερευνητικών και κοινωνικών φορέων για καταπολέμηση του λαθρεμπορίου και φοροδιαφυγής.

Ζ) Κοινωνικός έλεγχος στην εφαρμογή των αναγκαίων μέτρων, από πλευράς καταναλωτικών οργανώσεων και φορέων του κλάδου.

Η) Δημόσιος έλεγχος των κυκλώματος προμήθειας και διύλισης αργού πετρελαίου, με εθνικοποίηση των διυλιστηρίων και πρώτα απ’ όλα των ΕΛΠΕ και ΕΚΟ Εμπορίας.

Θ) Προώθηση της διεθνούς συνεργασίας για προμήθεια καυσίμων με ευνοϊκούς όρους και διάθεσης εγχώριων προϊόντων.

Ι) Τέλος η εναλλακτική πολιτική της ΛΑΕ στο κύκλωμα καυσίμων, αποτελεί μέρος της γενικότερης αντιμνημονιακής πολιτικής φιλολαϊκής εξόδου από την κρίση, που αφορά τόσο τα θέματα φορολογίας, ενεργειακής πολιτικής, ανάπτυξης, στήριξης αγοραστικής δύναμης των λαϊκών εισοδημάτων, κά, όσο και γενικότερα θέματα του μεταβατικού προγράμματος, όπως της βαθιάς διαγραφής του χρέους, υπέρβασης των δεσμεύσεων της ευρωζώνης και μετάβασης στο εθνικό νόμισμα, ανατροπής των μνημομιακών πολιτικών και ουσιαστικής ανάκτησης της εθνικής και λαϊκής κυριαρχίας, σε όφελος του λαού και της χώρας.