ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Πόλεμος στην Ουκρανία: Στο «τραπέζι» της κυβέρνησης πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των βενζινοπωλών

protothema.gr

H ιδέα για μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα δεν φαίνεται να προχωρά

Τρόπους ανακούφισης των πολιτών και επιχειρήσεων από το όλο και πιο αυξημένο ενεργειακό κόστος επιζητεί η κυβέρνηση, η οποία επεξεργάζεται μια σειρά παρεμβάσεων, στη σκιά και της εκρηκτικής αύξησης της τιμής του πετρελαίου μπρεντ και του φυσικού αερίου λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.

kafsima

Και αν η ιδέα για μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα δεν φαίνεται να προχωρά, μιας και απορρίπτεται από το κυβερνητικό επιτελείο, όπως και η ιδέα για μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα, εντούτοις υπό επεξεργασία είναι άλλες εναλλακτικές. Μια βασική και… προχωρημένη στην επεξεργασία, σύμφωνα με τις πληροφορίες του protothema.gr, είναι να μπει πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των βενζινοπωλών, με δεδομένο το έκτακτο της κατάστασης.

Σύμφωνα με την ίδια γραμμή πληροφόρησης, σημείο βάσης θα μπορούσε να είναι ο Σεπτέμβριος του 2021, κάτι το οποίο πρακτικά σημαίνει ότι ο βενζινοπώλης θα πρέπει να πουλά τα καύσιμα με το ίδιο περιθώριο κέρδους που πουλούσε εκείνη την περίοδο. Στο κυβερνητικό επιτελείο είναι της άποψης ότι έτσι θα αποτραπούν φαινόμενα αιχροκέρδειας, με δεδομένο ότι η τιμή έχει πάρει πανελλαδικά την ανηφόρα και στα νησιά έχει “σκαρφαλώσει” πάνω από τα 2 ευρώ εδώ και εβδομάδες. Από την άλλη, βεβαίως, στην αγορά υπάρχει προβληματισμός, διότι επισημαίνεται ότι δεν τίθεται ζήτημα αισχροκέρδειας, αλλά ραγδαίας ανόδου των διεθνών τιμών, αλλά και του εν γένει λειτουργικού κόστους, συνδυαστικά με τις φορολογικές επιβαρύνσεις.

 

Για την κυβέρνηση υπάρχει, δε, πρόσφατο προηγούμενο πλαφόν στο περιθώριο κέρδους: τον Νοέμβριο του 2020 είχε περάσει ο νόμος 4753/2020 ο οποίος στο άρθρο 28 προέβλεπε ανώτατο όριο στο μικτό περιθώριο κέρδους που αφορούσε την πώληση οποιουδήποτε αγαθού ή υπηρεσίας που είναι απαραίτητο για την υγεία, τη διατροφή, τη μετακίνηση και την ασφάλεια του καταναλωτή. Η εν λόγω ρύθμιση θα μπορούσε να λειτουργήσει ως “καμβάς” και για την περίπτωση των καυσίμων, αν και μένει οι αποφάσεις να οριστικοποιηθούν.