ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

«Τσουνάμι» λαθρεμπορίου στα καύσιμα καταγγέλλουν οι εταιρείες πετρελαιοειδών

tovima.gr

Τσουνάμι» λαθρεμπορίου στα καύσιμα καταγγέλλει ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ). Μετά από χρόνια προσπάθειας, ο κλάδος συνεχίζει να μαστίζεται από το λαθρεμπόριο, τη νοθεία και τις πειραγμένες αντλίες. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε χθες, σε δημοσιογράφους, ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ κΡομπέρτο Καραχάννας, την παραβατικότητα διάφορων επιτήδειων πιστοποίησε πρόσφατα και η  Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). « Έχουμε πλέον μαρτυρία της ΑΑΔΕ για το τι γίνεται στην αγορά.  Στις  28 Σεπτεμβρίου  ανακοίνωσε ότι από τους ελέγχους που έκανε βρέθηκε το 10% των δειγμάτων μη κατάλληλο», σημείωσε ο ίδιος. Ειδικότερα,  στον ποιοτικό έλεγχο που πραγματοποίησε, τα στοιχεία της Αρχής έδειξαν ότι το 10,1% των δειγμάτων ήταν μη κατάλληλα και από αυτό το 89.6 % είχε να κάνει με τελωνειακές παραβάσεις.

«Ευτυχώς που η εγχώρια αγορά καυσίμων στην Ελλάδα έχασε το 40% των όγκων της. Από τους 11,5 εκατ. τόνους που είχαμε το 2008,  πήγαμε στους 6,9 εκατ. τόνους. Έτσι, οι λαθρεμπορικές παραβάσεις υπολογίζεται ότι αντιστοιχούν σε 650.000 τόνους. Πρόκειται για αφορολόγητο καύσιμο ναυτιλίας που φτάνει στα πρατήρια. Και αν το  πολλαπλασιάσουμε με τον φόρο που έχει φτάσει τα 410 ευρώ ανά τόνο στο ντίζελ προκύπτει ότι το κράτος δεν εισπράττει περί τα 255 εκατ. ευρώ. Ή αν αφαιρέσουμε τις βενζίνες που είναι  2,3 εκατ. τόνοι, απομένουν 4,6 εκατ. τόνοι που αφορούν ντίζελ, το οποίο οδηγεί σε φοροαποφυγή 155 εκατ. ευρώ», επεσήμανε ο κ. Καραχάννας.

Ο  επικεφαλής του ΣΕΕΠΕ αναφέρθηκε και σε παλαιότερη μελέτη του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου, σύμφωνα με την οποία το 10% με 15% των αντλιών είχαν ελλειμματικές παραδόσεις – δηλαδή έκλεβαν, όπως επεσήμανε ο ίδιος χαρακτηριστικά – σε ποσοστό  10%.  «Αυτός που κλέβει, μπορεί να ρίξει και την τιμή, οπότε προσελκύει περισσότερους καταναλωτές. Έτσι πουλάει μεγαλύτερες ποσότητες από τους νομοταγείς εμπόρους. Το 10% έως 15% των αντλιών που κλέβουν,  ελέγχουν το 20% με 30% του όγκου των καυσίμων», τόνισε ο κ. Καραχάννας.

Με την εγχώρια αγορά να έχει κατακρημνιστεί  κατά 40%, ο ίδιος εκτιμά ότι εξακόσια εκατ. ευρώ ετησίως έχουν εξαφανιστεί από την ελληνική αγορά καυσίμων, μαζί με 3.000 πρατήρια, ορισμένες εγκαταστάσεις κλπ..

Εξάλλου, ο κ. Καραχάννας, αναφερόμενος στις τιμές τουπετρελαίου θέρμανσης εκτίμησε ότι, με βάση τις διεθνείς τιμές, αναμένεται να αυξηθούν κατά 6 με 8 λεπτά ανά λίτρο, σε σύγκριση με τις τιμές του περασμένου Μαΐου και ότι θα φτάσουν τα 1,14 ευρώ ανά λίτρο. Είναι αξιοσημείωτο ότι πέρυσι το φθινόπωρο η πώληση του πετρελαίου θέρμανσης είχε ξεκινήσει στα περίπου  0,95 ευρώ.

Μέτρα για την πάταξη του λαθρεμπορίου

Σχετικά με τις εκκρεμότητες στα συστήματα εισροών – εκροών, ο ΣΕΕΠΕ επισημαίνει ότι εκτός από τις τεχνικές και λειτουργικές εκκρεμότητες που υπάρχουν και χρήζουν της έκδοσης Υπουργικών Αποφάσεων /Εγκυκλίων, απομένει, μεταξύ άλλων, η ολοκλήρωση της απογραφής των δεξαμενών, προκειμένου να χορηγηθούν οι αριθμοί μητρώου των δεξαμενών και των μετρητών εκροής η εφαρμογή των φίλτρων (alarm) για έλεγχο σε πραγματικό χρόνο του συστήματος, για περιπτώσεις παραβίασής του, έτσι ώστε να μπορεί να γίνεται διασταύρωση των τιμολογίων αγοράς καυσίμων κλπ..

Επίσης απαιτείται εντατικοποίηση των ελέγχων στα πρατήρια και συντονισμός των ελεγκτικών υπηρεσιών για την καταπολέμηση παράνομων παρεμβάσεων στις αντλίες, λαθρεμπορίας και νόθευσης καυσίμων με χημικά και άλλες ουσίες.

«Ποσότητες πετρελαίου ναυτιλίας που προορίζονται για ανεφοδιασμό πλοίων καταλήγουν λαθρεμπορικά στη στεριά (μετά από αποχρωματισμό) σε πρατήρια, βιοτεχνίες, ξενοδοχεία κ.ά. Πρέπει να δοθεί έμφαση στους ελέγχους που γίνονται από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές. Οι έλεγχοι θα πρέπει να ενταθούν, γιατί πιστεύουμε ότι σήμερα το Πετρέλαιο Ναυτιλίας αποτελεί την κύρια πηγή λαθρεμπορίου», σημειώνει ο ΣΕΕΠΕ. Επίσης, καταγγέλλεται κι άλλη μια πρακτική: «Ορισμένοι έμποροι προμηθεύονται αφορολόγητα καύσιμα (βενζίνες και πετρέλαιο κίνησης) από τις Εταιρίες Εμπορίας Πετρελαιοειδών ή και τα Διυλιστήρια με δήθεν σκοπό την εξαγωγή τους σε γειτονικές χώρες. Στη συνέχεια -χωρίς να γίνει πραγματική εξαγωγή- διαθέτουν τα καύσιμα παράνομα εντός της επικράτειας, καρπούμενοι φόρους και δασμούς».

Για τη διευκόλυνση των ελεγκτικών υπηρεσιών στην προσπάθεια εντοπισμού μεταφορικών μέσων που διενεργούν παράνομους εφοδιασμούς καυσίμων, προτείνεται από τον ΣΕΕΠΕ  η άμεση εφαρμογή της σχετικής διάταξης για υποχρεωτική σήμανση όλων των μεταφορικών μέσων (βυτιοφόρα ή σλέπια) από κατόχους Άδειας Εμπορίας ή Λιανικής Πώλησης.

Επίσης, από τον Σύνδεσμο γίνεται αναφορά σε μια  σχετικά νέα πηγή παραεμπορίας και λαθρεμπορίου που αφορά στο υγραέριο κίνησης και οι πιθανές μέθοδοι είναι:

  • Η παράνομη εμφιάλωση σε πρατήρια υγραεριοκίνησης.
  • Η παράνομη εμφιάλωση σε παράνομα (ή/και νόμιμα) εμφιαλωτήρια υγραερίου.
  • Η παράνομη διακίνηση βιομηχανικού υγραερίου με χαμηλό ΕΦΚ (60 ευρώ ανά τόνο), το οποίο διοχετεύεται παράνομα στα πρατήρια, αντί για autogas (με υψηλό ΕΦΚ 430 ευρώ ανά τόνο).

Με στόχο να καταπολεμηθεί και αυτή η μορφή λαθρεμπορίου, προτείνεται:

  • Να καθιερωθεί η τοποθέτηση στα πρατήρια φορολογικών μηχανισμών συνδεδεμένων με τις αντλίες υγραερίου.
  • Να ενταθεί η διενέργεια ελέγχων σε όλα τα εμφιαλωτήρια.
  • Να καθιερωθεί η διενέργεια ελέγχων στη διακίνηση βιομηχανικού υγραερίου και στα πρατήρια autogas.
  • Να καθιερωθεί η διενέργεια ελέγχων σε τελικούς καταναλωτές χύμα υγραερίου (Βιομηχανίες / Βιοτεχνίες / Επαγγελματίες, κλπ.).
  • Να καθιερωθεί η διενέργεια ελέγχων και επικαιροποίησης των φακέλων των Εταιριών κατόχων αδειών κατηγορίας “Γ”.