ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Δεύτερες και τρίτες σκέψεις για την επιδότηση του πετρελαίου κίνησης

https://energypress.gr/news/ath-akrivoy-deyteres-kai-trites-skepseis-gia-tin-epidotisi-toy-petrelaioy-kinisis

Το πετρέλαιο θέρμανσης είναι αυτό που «καίει» προς το παρόν το οικονομικό επιτελείο αλλά πλέον τις τελευταίες ημέρες έχει ανακύψει μεγάλος προβληματισμός για το πετρέλαιο κίνησης.

Η επιδότηση των 0,15 ευρώ στην αντλία για το diesel κίνησης σταμάτησε από την 1η Οκτωβρίου, με τα αποτελέσματα να είναι ήδη εμφανή. Το πετρέλαιο κίνησης μέσα σε λίγες ημέρες όχι μόνο έσπασε το φράγμα των 2 ευρώ αλλά ξεπέρασε και την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης.

Τα δεδομένα της αγοράς μάλλον αλλάζουν τον σχεδιασμό και έχουν δημιουργήσει δεύτερες σκέψεις στο οικονομικό επιτελείο για επαναφορά της επιδότησης στην αντλία για το diesel κίνησης. Η μέση πανελλαδική τιμή του πετρελαίου κίνησης βρίσκεται στα 2,053 ευρώ/λίτρο ενώ στα νησιά έχει ξεπεράσει τα 2,3 ευρώ το λίτρο.

Η εξέλιξη αυτή έχει εκτινάξει το μεταφορικό κόστος χιλιάδων επαγγελματιών, καθώς τα περισσότερα επαγγελματικά αυτοκίνητα κινούνται με πετρέλαιο κίνησης, με νέες ανατιμήσεις λόγω του υψηλότερου μεταφορικού κόστους να είναι προ των πυλών.

Επιστροφή της επιδότησης

Το οικονομικό επιτελείο πλέον σκέφτεται πολύ σοβαρά η επιδότηση των 0,15 λεπτών να επιστρέψει, αλλά πρώτα θα περιμένει να δει τα νέα δεδομένα. Αρχικά, περιμένει να δει τι αποφάσεις θα ληφθούν γενικώς για την ενέργεια  σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Σήμερα συνεδριάζουν οι υπουργοί Ενέργειας στην Πράγα ενώ στις 20-21 Οκτωβρίου  θα υπάρξει  νέα Συνοδός Κορυφής των ηγετών  της ΕΕ, στην οποία έχουν μετατεθεί οι ελπίδες για εξεύρεση κοινής ευρωπαϊκής λύσης. Η εξεύρεση κοινής ευρωπαϊκής λύσης θα μπορούσε να απελευθερώσει κρατικούς πόρους ώστε να διοχετευθούν προς την επιδότηση του πετρελαίου κίνησης.

Ένας δεύτερος παράγοντας είναι το πώς θα εφαρμοστεί και πότε το σχέδιο που ετοιμάζει και μελετά το οικονομικό επιτελείο για φορολόγηση των υπερκερδών και των διυλιστηρίων κατά 33%. Μέσω του μηχανισμού της έκτακτης φορολόγησης (κάτι που προτείνει και η Κομισιόν), η κυβέρνηση θα μπορέσει να βρει τα κονδύλια αυτά ώστε να μπορέσει να επιδοτεί τόσο το diesel κίνησης όσο και το θέρμανσης, χωρίς να  χρειάζεται μάλιστα να επιβαρύνει τον προϋπολογισμό και χωρίς να περιμένει ευρωπαϊκές αποφάσεις.

(moneyreview.gr) Αθ. Ακριβού: