ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ

Σήμερα η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τη συμφωνία ΔΕΠΑ- Shell, στοίχημα το αν θα προβλέπει όρους και προϋποθέσεις

Γιώργος Φιντικάκης   energypress.gr

Τέλος σε μια υπόθεση που τείνει να μετατραπεί σε θρίλερ αναμένεται να δώσει σήμερα η Επιτροπή Ανταγωνισμού που πρόκειται να ανακοινώσει την απόφασή της σχετικά με τη συμφωνία εξαγοράς από τη ΔΕΠΑ έναντι 150 εκατ. ευρώ, του ποσοστού 49% της Shell στην ΕΠΑ και την ΕΔΑ Αττικής από τη ΔΕΠΑ.

Το ερώτημα δεν είναι τόσο αν η απόφαση θα είναι θετική, όσο το θα συνοδεύεται από όρους και προϋποθέσεις, ικανές να προκαλέσουν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της συμφωνίας, και κατ’ επέκταση στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, που έχει ήδη μετατεθεί προς τα πίσω.

Η αλήθεια είναι πως ουδείς γνωρίζει ποια θα είναι η απόφαση της ολομέλειας της Επιτροπής Ανταγωνισμού, που κανονικά επρόκειτο να έχει ανακοινωθεί πριν από πέντε ημέρες, ωστόσο άγνωστο για ποιο λόγο, πήρε αναβολή για σήμερα, προκαλώντας προβληματισμό στους άμεσα και έμμεσα εμπλεκόμενους. Η εισήγηση της υπηρεσίας ήταν θετική, δηλαδή υπέρ της έγκρισης της εξαγοράς δίχως αστερίσκους, και όπως λένε άνθρωποι που παρακολουθούν από κοντά τη διαδικασία, η ολομέλεια της ΕΑ δεν θέτει όρους. Είτε αποδέχεται την υπηρεσιακή εισήγηση, είτε την επιστρέφει πίσω και ζητά μια νέα.

Σημειωτέον ότι στη πολύωρη ακροαματική διαδικασία της 13ης Νοεμβρίου, η Επιτροπή είχε ακούσει τόσο τα επιχείρηματα της ΔΕΠΑ, όσο και εκείνα της Motor Oil, η οποία και είχε κάνει, ως αναμενόταν, παρέμβαση. Στην ουσία η Motor Oil είχε επαναλάβει τα μέχρι σήμερα γνωστά της επιχειρήματα, ζητώντας από την Επιτροπή Ανταγωνισμού να μην εγκρίνει τη συναλλαγή. Από πλευρά της, η ΔΕΠΑ είχε υπεραμυνθεί της εξαγοράς από τη Shell του μεριδίου της σε ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής, τονίζοντας ότι δεν δημιουργείται κανένα πρόβλημα στον ανταγωνισμό.

Στοιχείο πάντως του θρίλερ ήταν και η τοποθέτηση τη περασμένη εβδομάδα του πρώην διευθύνοντος συμβούλου της ΔΕΠΑ Θ. Κιτσάκου που αναφερόμενος στο deal με τη Shell, είχε διατυπώσει σειρά ενστάσεων. Ο κ. Κιτσάκος είχε εκτιμήσει ότι θα μπορούσε να υπάρχει καλύτερη συμφωνία, καθώς εκείνοι που θέλουν να αποεπενδύσουν από την Ελλάδα είναι οι Ολλανδοί, ενώ η εξαγορά της ΕΔΑ Αττικής δεν αποτελούσε κάποια μνημονιακή υποχρέωση της χώρας. Είχε μάλιστα αναφέρει ότι το τίμημα (πολλαπλασιαστής 7,5 στα κέρδη EBITDA) θεωρείται μεγάλο και ότι θα μπορούσε να επιτευχθεί ένας χαμηλότερος πολλαπλασιαστής, συν κάποιο discount. Επικριτικά είχε αναφερθεί και στο γεγονός ότι στη σύμβαση έχει συμπεριληφθεί όρος για τόκους που πληρώνει η ΔΕΠΑ στη Shell για όσο διάστημα θα καθυστερεί η τελική αγοραπωλησία.

Σημειώνεται ότι η απόφαση της Επιτροπής αποτελεί προϋπόθεση προκειμένου να προχωρήσουν οι επόμενες κινήσεις που σχετίζονται με την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ και το σχέδιο διχοτόμησης (split) και δημιουργίας δύο ξεχωριστών εταιρειών, στην εμπορία και στα δίκτυα.

Το σχέδιο προβλέπει να πουληθεί μέσω διαγωνισμού το 50,1% της ΔΕΠΑ Εμπορίας που θα είναι πλέον καθαρά εμπορική εταιρεία, ενώ σε ό,τι αφορά την εταιρεία των δικτύων, εκεί μπορεί να διατεθεί προς πώληση έως και το 49%.

Εως πρότινος ένα από τα βασικά ανοικτά ζητήματα για τη διχοτόμηση της ΔΕΠΑ – και ο λόγος που το ΥΠΕΝ δεν έχει ακόμη καταλήξει ως προς τη μορφή που θα έχει τελικά το split-  ήταν το φορολογικό. Ενώ η ΔΕΠΑ έχει προκρίνει τη μερική ή ολική απόσχιση των δικτύων, δηλαδή των συμμετοχών της σε ΕΔΑ Αττικής (100%), ΕΔΑ Θεσσαλονίκης (51%) και ΔΕΔΑ (100%), και τη μεταβίβασή τους σε μια θυγατρική, εντούτοις το κρίσιμο σκέλος αφορούσε τους μετόχους της νέας αυτής εταιρείας. Αν δηλαδή μέτοχος της θυγατρικής θα είναι η ΔΕΠΑ ή απευθείας οι σημερινοί της μέτοχοι, δηλαδή τα ΕΛΠΕ (35%) και το Δημόσιο (65%). Ενας από τους λόγους της καθυστέρησης ήταν οι ΔΕΠΑ και ΥΠΕΝ αξιολογούσαν τι από τα δύο συμφέρει φορολογικά περισσότερο. Κατα πόσο δηλαδή η απόσχιση κλάδου συνεπάγεται σημαντικές φορολογικές επιβαρύνσεις, και πως αυτές θα αντιμετωπιστούν.

Ετερο επίσης θέμα αφορούσε στους εργαζόμενους σε ΔΕΠΑ, ΕΔΑ, ΕΠΑ Αττικής, προσωπικό το οποίο προέρχεται από διαφορετικές μεταξύ τους εταιρείες. Τα ερωτήματα αφορούσαν στο τελικό αριθμό εργαζομένων που θα πάει στη μία εταιρεία και σε εκείνο που θα παραμείνει στην άλλη, καθώς επίσης στο ποια θα είναι η μισθολογική τους αντιμετώπιση. Πολλώ δε μάλλον όταν οι προερχόμενοι από την ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής, είχαν μισθολόγιο που διαμορφώνονταν με όρους ιδιωτικής αγοράς, λόγω της μέχρι πρότινος μετοχικής παρουσίας σε αυτές της Shell με 49%.